Hoe word je voetbalcomentator?

Ik wil graag voetbalcomentator worden alleen ik weet niet zo goed welke opleiding hierbij hoort.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Commentator vind je deze informatie over de opleidingen tot (voetbal)commentator:

"Opleidingen tot commentator

Commentatoren worden vaak aangenomen op basis van hun kennis van de sport. Vaak zijn commentatoren dan ook oud-sporters of mensen die op een andere manier veel met de betreffende sport in aanraking zijn gekomen. Hoewel vaardigheden als beheersing van de Nederlandse taal en natuurlijk een heldere, duidelijke stem belangrijke vereisten zijn is er in principe geen opleiding nodig. Een opleiding in bijvoorbeeld de journalistiek ligt wel voor de hand, vanwege de journalistieke basisvaardigheden die daar worden geleerd.",

en op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Voetbalanalyticus vind je deze informatie over de opleidingen tot voetbalanalyticus:

"Opleidingen tot voetbalanalyticus

De Voetbalanalyticus heeft vaak geen specifieke opleiding gevolgd, maar is door zijn ervaring in de voetbalwereld Voetbalanalyticus geworden. Veel Voetbalanalytici zijn zelf (prof)voetballer geweest en worden hierna als Voetbalanalyticus gevraagd door hun kennis van de voetbalwereld.".
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een interview uit 2011 geeft Mark van Rijswijk (eredivisie live) aan dat hier niet echt een opleiding voor is, hij geeft aan dat je veel praktijkervaring nodig bent, bijvoorbeeld bij een lokale omroep. Hij heeft de opleiding journalistiek gedaan, ik denk dat dit een goede studie is om je op weg te helpen, ik zou zeggen, kijk eens bij een open dag bij een school die deze studie aanbied en vraag naar de carrière mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zal, uit mijn hoofd, geen opleiding tot voetbalcommentator zijn. Ik vermoed dat je het beste journalistiek kan studeren en je verdiepen in sportjournalistiek. Maar ook andere studies als bewegingswetenschappen (universitair) en psychologie met sport als specialisatie (ook de universitaire variant). Ik vermoed dat een opleiding als journalistiek of een degelijke universitaire (ook goede schrijfeigenschappen nodig, want je begint meestal als gewone journalist) opleiding en dan solliciteren bij relevante banen, de snelste route is. Een opleiding die je garandeert dat je commentator zal worden zal waarschijnlijk niet echt bestaan want het aantal commentatoren dat je in Nederland hebt is zeer gering.