Wat is een acceptabel percentage wanneer je salarisverhoging vraagt?

Er vanuit gaande dat je goede prestaties weg zet en/of zelfs werk van anderen erbij doet zonder dat je eigen werkzaamheden hieronder lijden. Moet je denken aan 10%, of meer? Misschien zelfs minder? Wat is reeel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
45.4K

Het beste antwoord

Wil je een salaris verhoging of wil je erkenning door middel van verandering van je functie?

Een salaris verhoging van 5% is redelijk, 10 procent is hoog, dus ergens daar tussenin. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe het gaat in het bedrijf en wat je collega's verdienen.

Als je bijvoorbeeld aangenomen bent als junior en ondertussen de rol van een medior of zelf senior vervult dan staat daar een hogere vergoeding tegenover omdat je meer werkzaamheden vervult en meer verantwoordelijkheid hebt. Je kunt dan ook een hoger salaris vragen.

Kijk ook wat je kunt verdienen bij een ander bedrijf als je daar nu zou beginnen, dit geeft vaak een idee hoeveel jouw werk waard is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik weet niet hoe goed het gaat in de sector waar je in werkt
ik vind 10% vrij hoog maar laat de baas maar als eerst een percentage noemen en ga dan onder handelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tijden dat mensen worden ontslagen en lonen worden bevroren is een salarisverhoging van 10% erg fors. Ik zou sowieso niet gelijk een eis neerzetten tegenover je baas.
Wat je wel kan doen is toekomst bespreken met je baas. Geef aan dat je steeds meer verantwoordelijkheden krijgt en veel ervaring hebt enzovoort. Misschien dat je bij collega's in de branche kan nagaan hoeveel degene dan verdient en dat dan naar voren brengen in het gesprek. Misschien dat je ook qua functie omhoog gaan en dan automatisch een salarisverhoging krijgt. Maar nogmaals, 10% is erg veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf al denkt over 10% of meer, dan zou ik eens
overwegen om een herwaarderig aan te vragen, dit
natuurlijk in overleg met de werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt al een stuk verstandiger +1
Even voor de duidelijkheid 'functie herwaardering' en/of een 'functioneringsgesprek' Via beide wegen kun je jouw doel bereiken. Gebruik je verstand en niet je hebberigheid. Als je echt en gegrond vindt dat je een verhoging verdient, dan krijg je die wel. Noem geen percentage en als je baas vraagt 'hoeveel denk je' speel dan de bal terug 'wat denkt u zelf'.