Hebben daklozen recht op uitkering en andere voorzieningen?

Daklozen moeten ook eten en drinken. Hoe zit dat met voorzieningen als de gezondheidszorg, zijn ze bij deze ook niet verzekerd, omdat ze het niet kunnen betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Om een uitkering te kunnen krijgen moet iemand een vast adres hebben. Voor daklozen geld er een speciale regeling. Als je ergens op een vaste plek in een caravan o.d. woont of in een bepaald opvangtehuis meerdere keren per week slaapt, mag je dat ook als adres gebruiken. Je kunt hierover meer vinden op www.rechtopbijstand.nl

Wat de gezondhedszorg betreft... tja, eigenlijk moet iedereen in nederland zich hierbvoor verzekeren, maar daklozen hebben meestal geen inkomen en de zkpremie is hoog. Gelukkig geld hierbij in Nederland dat (accute) medische hulp altijd wordt gegeven, ook als je niet verzekerd bent. Dat heeft met de eed van Hippocrates te maken.
Keerzijde is dat er, sinds het nieuwe zorgstelsel, veel mensen in Nederland zijn die niet voor ziektekosten zijn verzekerd...en dat zijn lang niet allemaal mensen die het niet kunnen betalen...

Daar gaan ze wel iets aan doen. Maar voor daklozen zal dit wel zo blijven gelden. Maar inderdaad ze zijn niet verzekerd, ook niet als ze een bijstandsuitkering hebben. Vroeger werd er ziekenfondspremie ingehouden op de bijstandsuitkering, en was je wel verzekerd. maar met het 'nieuwe stelsel' moet iedereen zichzelf verzekeren, en betaalt iedereen evenveel voor die verzekering, onafhankelijk van inkomen. Men vondt dat 'eerlijk' in den haag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je 18 jaar of ouder en dakloos bent, dan sta je ook niet ingeschreven in het bevolkingsregister. Sta je nergens ingeschreven, dan kun je ook geen uitkering aanvragen en geen werk vinden.
Er bestaat dan de mogelijkheid om een zogenaamde daklozenuitkering aan te vragen. Je moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden: je kunt nergens logeren, je bent al langer aantoonbaar op zoek naar woonruimte
De sociale dienst heeft een adres, waar je je in kunt schrijven. Dat heet een fictief adres. Je krijgt je uitkering dan wekelijks uitbetaald. Totdat je een eigen woning hebt gevonden en je je daar kunt laten inschrijven in het bevolkingsregister van de gemeente.
Met dat adres heb je recht op een daklozenuitkering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja een daklozen uitkering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er bestaat een daklozenuitkering maar hou er rekening mee dat er wel regels aan verbonden zijn.
Thuisloos is niet dakloos.
Kun je ergens logeren dat is een daklozenuitkering al een stuk moeilijker te verkrijgen.
Verzekerd zijn is ook vaak een probleem.
Ik weet dat Amsterdam de zogenaamde Parkpolis heeft, een zorgpolis voor dak en thuislozen. (Zie link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja iedereen heeft rechten, ook daklozen... Wat ze wel betalen of niet, dat weet ik niet... Dat verschilt persoonlijk voor elk mens...