Ligt er ten oosten van Garderen een militaire basis?

Ik heb een wandeling gemaakt ten oosten van Garderen en zag boven de bomen een hoge brede toren met een koepel uitsteken. Op o.a. Google Maps en Here Maps is dit gebied wazig gemaakt. Betreft het een militaire basis? Ik bedoel niet militaire basis Wittenberg. Die ligt ten zuiden van Garderen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Cryofiel
10 jaar geleden
Je bedoelt deze?
http://goo.gl/maps/LgQIY
Poet
10 jaar geleden
Het "blurren" van Google Maps is inderdaad om militaire objecten te verhullen. We hopen dat onze vijanden dat niet weten want anders zouden ze het juist erg makkelijk hebben met zo'n duidelijke doelenkaart!
Poet
10 jaar geleden
Hier vind je info over de basis en ook een foto van de binnenkant van de toren met een medium power radar die je hebt gezien.
http://www.defensie.nl/luchtmacht/luchtmachtbases/aocs_nieuw_milligen/basis_en_omgeving

Het beste antwoord

Dit is inderdaad het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM), op de grens van de gemeenten Apeldoorn en Barneveld, vlak bij het dorp Garderen. Het fungeert ook als alternatief calamiteitencentrum voor de gemeente Apeldoorn.

De activiteiten zijn: gevechts- en verkeersleiding hetgeen gebeurt middels een radarscherm in een bunker.

De basis is dus onderdeel van de luchtmacht maar heeft zelf geen geen start- en landingsbanen, er zijn geen vliegtuigen of helikopters gestationeerd. Wel beschikt de basis over een heliport. De helikopters maken met enige regelmaat ook gebruik van het nabij gelegen laagvlieggebied.

De bunker waar de gevechtsleiders zitten, is verbonden met 2 zogenoemde Medium Power Radars. Een bevindt zich op de basis in Nieuw Milligen zelf. Die heb jij gezien (een plaatje van de binnenkant voeg ik toe). De andere staat in Wier, zo'n 15 kilometer ten westen van Leeuwarden. Het totale beeld van het Nederlandse luchtruim wordt gevormd door een netwerk van radarstations. Dit zijn eigen radars van de luchtmacht en radars van andere partijen uit binnen- en buitenland. Het PHAROS II-verkeersleidingsysteem geeft al deze radarinformatie weer in combinatie met vluchtplangegevens van zowel de burger- als de militaire luchtvaartinstanties.

Naast radar- en computersystemen gebruikt de luchtverkeersleiding telefoonverbindingen voor direct contact met vliegvelden en andere verkeersleidingsinstanties en radioverbindingen met vliegtuigen. Ook zijn er verbindingen voor automatische gegevensuitwisseling met militaire vliegvelden, de meteorologische dienst en binnen- en buitenlandse luchtverkeersleidingscentra.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM) ligt op de grens van de gemeenten Apeldoorn en Barneveld, vlak bij het dorp Garderen. In de onmiddellijke omgeving liggen ook natuurparken als de Hoge Veluwe, het Deelerwoud en het Uddelermeer.
ronron1212
10 jaar geleden
Bij Nieuw Milligen is een basis van de luchtmacht, en bij de Wittenberg zit de landmacht.
Er is daar overigens geen vliegveld met F-16's en zo. Er zit daar wel een grote ondergrondse bunker waar ze het vliegverkeer in de gaten houden op radarschermen.
Ik heb daar zelf een keer rondgekeken toen ik een jaar of 12 was (zo'n 30 jaar geleden), omdat mijn vader daar werkte.