Door wie worden de Noordpool en de Zuidpool bestuurd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante vraag +1

Het beste antwoord

Welke landen hebben een claim gelegd op de Noordpool?

Verenigde Staten, Rusland, Canada, Denemarken (via Groenland) en Noorwegen. Deze landen grenzen aan het poolgebied.

Wie beheert de Noordpool?

Een commissie van de VN, The Law of the See Treaty, neemt beslissingen omtrent de Noordpool en de mogelijke exploitatie ervan. 4 van de 5 landen erkennen de autoriteit van deze VN commissie. De V.S. heeft dat nog steeds niet gedaan.

Wie beslist er over de eigendom van de Noordpool?

Een commissie van de Verenigde Naties (VN) is door 4 van de 5 polaire landen (de landen die grenzen aan de Noordpool) erkend om te beslissen over de toekomst en eigendom ervan. Rusland is tot nog toe de meest verbaal aanwezige op de Noordpool om haar claim kracht bij te zetten.

Antarctica, een continent dat aan niemand toebehoort en dat gewijd is aan de wetenschap en de vrede
Antarctica is het enige continent dat niet werd ingedeeld in verschillende landen. Het behoort toe aan geen enkele natie. De oceaanbodem en de
ruimte hebben ditzelfde bijzondere statuut. Antarctica is dus eigendom van de hele mensheid (gewijd aan de vrede) en van de wetenschappelijke
gemeenschap in het bijzonder (gewijd aan de wetenschap).
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Antarctica (Zuidpool) kan een condominium genoemd worden: het staat onder het bestuur van een twaalftal staten die verenigd zijn in de Consultatieve Vergadering (ATCM). Een condominium is een "staat van gedeelde soevereiniteit". In de praktijk wordt deze term ook gebruikt voor een gebied waarvoor deze situatie van toepassing is.

Ik heb niet kunnen vinden hoe het met de noordpool zit, maar ik denk dat het een soortgelijke situatie is.