Hoe helpt het de VPRO als je lid wordt van HUMAN?

Vandaag belde de VPRO met de vraag of ik lid wilde worden van de door wegbezuiniging bedreigde omroep HUMAN. Daarmee zou ook de VPRO geholpen zijn.
Ik zei dat ik de VPRO zeker wil helpen en daar wel €5 euro per jaar extra voor wil betalen aan de VPRO. Maar dat ik niet ga betalen voor een omroep waar ik niet naar kijk.
Vervolgens werd mij voorgesteld dat ik 5 euro nogwat minder ga betalen aan de VPRO en met dat geld toch HUMAN-lid kan worden. Dat zou namelijk beter zijn voor de VPRO.

Maar hoe kan de VPRO hier nou voordeel aan hebben?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

De VPRO werkt sinds twee jaar intensief samen met Human, de humanistische omroep. Twee omroepen onder één dak, die het denken aandurven. Partners in een omroepwereld die wel wat diepgang en wijsheid kan gebruiken. Geestverwanten die vanuit een onafhankelijke blik de wereld duiden, op onderzoek gaan en eigenzinnige verhalen brengen.

Een van de huidige programma’s van Human en VPRO samen is ‘Licht op het Noorden’, een reisserie over Scandinavië. Filosoof Stine Jensen, zelf Deens, neemt de kijkers mee voorbij stereotypen en clichés van de Noordse landen en kijkt naar de keerzijde van al die rijkdom, emancipatie en veiligheid.

Maar Human wil ook zelf programma’s blijven maken vanuit een humanistisch perspectief. Onderzoeksjournalistieke programma’s, zoals Argos TV/Medialogica en filosofische programma’s als Dus ik Ben met Stine Jensen en Het Filosofisch Kwintet met Clairy Polak. Hetzelfde geldt voor De Vloer Op met o.a. Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat en Margôt Ros, en de hoog gewaardeerde documentaires.

Omdat er stevig op de publieke omroep wordt bezuinigd, valt het doek ook voor Human. De enige manier om dit te voorkomen is dat Human een aspirant-omroep wordt. Daartoe moet Human op 1 april 2014 50.000 leden hebben. De VPRO helpt Human met het behalen van dat aantal leden zodat ze een aspirant-omroep kunnen worden. De omroep wil voorkómen dat een belangrijke partner verloren gaat en dat er programma’s onherroepelijk verdwijnen die de VPRO van groot belang acht voor kijkers en luisteraars.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel omroepen hebben samenwerkingsverbanden zeker nu met alle bezuinigingen. Omroepen hebben een bepaald aantal leden nodig om te mogen bestaan, dus de vpro heeft waarschijnlijk verlies als de human niet meer bestaat.