hoe beschrijf je netjes iemand met een andere huidskleur?

Ik vind zowel "blanken" als "zwarten" vrij racistisch.
Nu zeg ik zelf vaak "mensen met een donkere huidskleur" maar hoe noem je een "blanke"
Want de combinatie "mensen met een donkere huidskleur en blanken" vind ik ook weer racistisch.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
55.3K
bamibal
10 jaar geleden
Ik vind dat er tegenwoordig vaak overdreven politiek correct gedaan wordt als het gaat om huidskleur. Het woord racisme betekent dat het ene ras zich superieur voelt aan een ander ras. Wanneer deze bedoelingen er niet zijn, en je alleen iemands uiterlijk beschrijft, is van racisme geen sprake.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus voor je reactie, bamibal. we zijn bang geworden om dingen bij de naam te noemen, en veroordelen bij voorbaat al onszelf en de ander, als het ware. Mensen voelen zich te snel aangevallen / denken snel dat ze iemand aanvallen.
Ik zeg gewoon 'die Armeniër van op de hoek', net zoals 'die duivenmelker van op de hoek' :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo'n lange omschrijving als "Mensen met een donkere huiskleur" vind ik net iets te "eufemisme"-achtig; wat te overdreven. Ik zeg volgens mij meestal donker(e) man/vrouw/jongen/meisje/iemand en blank(e) man/vrouw/jongen/meisje/iemand.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zeg: "Iemand van buitenlandse afkomst" Als ik de afkomst weet zeg ik bijvoorbeeld "Tukse meneer" "Marokkaanse mevrouw"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens met bamibal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog nooit een zwart persoon gezien,
Wel een bruin persoon en blank persoon.
Zwarte mensen bestaan niet. mensen die een andere mensen noemen, zijn als je je aan de feiten houd, kleurenblind, of zijn de donkere huidskleur belachelijk aan het maken. Toegevoegd na 1 minuut:
Mensen die andere mensen zwart noemen
Poet
10 jaar geleden
Ik zeg blank, getint, lichtbruin, donkerbruin, donker, aziatisch, indiaans. Daarmee lukt het wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LTK, dingen bij de naam noemen is ok, maar kleuren verdraaien niet, zwarte mensen bestaan niet. Bruine of donkerbruine mensen wel. Zwart is het belachelijk maken van bruine of getinte mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn dochter had een leerkracht die het had over chocolade. Dus een huid als witte chocola, melk chocola of pure chocola en dan had je ook nog mokka. Deze juf had namelijk verteld dat zij een mokka kindje was ("halfbloed"). Die houden we er hier maar in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@slimmeallochtoon; mee eens. Daarom noem ik mensen ook gewoon bij de naam (voor zover ik dat weet); brabander, meppeler, armeniër, irakees, groninger, etc etc

Het beste antwoord

De correcte termen zijn :
Kaikasisch / europide : blanke huidskleur. Europa en n amerika
Negroide : donkere huidskleur. Afrika.
Mongoloïde : mensen met aziatische trekken en alle over gebleven mensen. Azië z amerika oceanie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel mooi verwoord.+.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet Kaukasisch? Mongolïde is ook niet echt een geaccepteerde term ;) Verder begrijp ik even niet waarom de mensen in Oceanië (dus ook Australië) ineens Mongolïde zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogoloïde is de wetenschappenlijke rassen term.
En dat zijn de oorspronke inwoners van australië en nieuwzeeland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ieder geval zit het Mongoloïde ras niet in Zuid-Amerika en als je het over de oorspronkelijke inwoners hebt heb je het niet over Kaukasische mensen in Noord-Amerika.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorry het mongolide ras zit wel in Zuid-Amerika maar ik snap niet waarom je ze niet in Noord-Amerika zet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mongoloïde is een verzamel naam van alle overige rassen dus ook de indianen in amerika, maar omdat de engelse ervoor gezorgd hebben Dat zij de overgrote meerderheid kregen is noord amerika voornamelijk kaukasisch. Beoordeeld . ( hoewel dat tegenwoordig niet meer zo is)
Australië heeft ook veel kaukasisch mensen maar heeft ook nog een zeer groot aantal oorspronkelijke bewoners.
Ik dacht dat dat wel makkelijk te beredeneren was.

Andere antwoorden (6)

Mensen met een lichte huidskleur of tint, en mensen met een donker(der)e huidskleur of tint. Eigenlijk is het onzin iemand zo te omschrijven, we zijn allemaal mensen met een naam. Spreek over iemand met zijn naam, zijn of haar afkomst is hierbij niet van belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, altijd weer opvallend waarom je het wel over die 'zwarte' of 'neger' hebt maar nooit over die 'met dat rode haar'... dan noem je opeens wel gewoon de naam. Ik hoorde eens een verhaal van een meisje van 4 die met een meisje uit haar klas wilde afspreken. Haar moeder vroeg hoe ze heette zodat ze contact kon opnemen met haar moeder maar ze was de naam vergeten. Ze had het dus over een meisje met mooi lang haar, met mooie kleding, met mooie schoenen, met mooie ogen... dat schiet niet op tegenwoordig. Moeder vroeg haar om haar aan te wijzen op het schoolplein en wat bleek: het was het enige meisje met een donkere huidskleur in de klas! Mooi die kinderen!
criseyde
10 jaar geleden
Zeker mooi! Daar mogen wij allemaal een voorbeeld aan nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In sommige gevallen kan het wel zinvol zijn om een huidskleur te noemen. Dit hoeft lang niet altijd een racistische inslag te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de naam niet weet en je iemand dus toch moet omschrijven, dan kom je toch op opvallende eigenschappen uit. mensen zouden dan wel zeggen "die met dan donkere lange haar" oid. Of idd bijvoorbeeld " die getinte jongen"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo was mijn antwoord ook niet bedoeld Niels, ik vind gewoon dat ieder mens een naam heeft, om daarmee aangesproken te worden. Ik bedoel niet dat het racistisch is, als je iemand omschrijft. Al ben ik het wel met Pelle eens, dat het mooi is dat kinderen hier niet over na denken. Bovendien is een donkere huidskleur niet lelijk, of abnormaal, dus zo racistisch is het ook niet, als je dat als kenmerk noemt. Iemand met een donkere huidskleur is daar terecht trots op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niels: welke gevallen zijn dat dan? Ik had gisteren precies hetzelfde op mijn werk, er was een uitzendkracht die nog niet veel mensen kennen en ik wilde weten of ik het over dezelfde persoon had als mijn collega. Ik wist niet zeker of die persoon nu X of Y heette dus ik vul dat aan met: ja die donkere jongen.... Ik vind dat vervelend maar zoals Joostje ook zegt: in dat geval neem je de meest opvallende eigenschap tov alle andere uitzendkrachten die er rondlopen. Alleen dat meisje van 4 ziet dat anders ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wordt toch verwarrend als ik het over die 'dikkere man' had gehad of die man 'met het krulhaar'. We hebben namelijk wel meer dikkere mannen en ook eentje met blond krulhaar. In dit geval wisten we beiden meteen dat we het over dezelfde persoon hadden. Bedoel je dit soort dingen Niels of andere zaken? Als er volgende week twee nieuwe uitzendkrachten binnen komen die allebei man zijn, ongeveer even oud, en even lang maar de ene blank en de andere bruin dan hebben we het inderdaad over die ene en die bruine ;) Gewoon omdat blank op ons werk de meest voorkomende huidskleur is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ras/afkomst is ook een primaire omschrijving van een signalement van een persoon. Dus in dat opzicht is het ook niet grof. In mijn voorbeeld staat wel een "crimineel" benoemd, maar een signalement van iemand kan ook gevraagd worden voor een vermist persoon. http://www.preventiegids.nl/index.php?id=pgR3k03t1&m=Zakkenrollers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de duidelijkheid GEEN min van mij. De discussie was dat zwarte piet meer mag heten omdat zwart racistisch zou zijn en je daar de donkere Nederlander mee kwetst. Nu is het echter zo dat de gevraagde blanke mens dit vind en dat de gevraagde donkere mensen dit juist niet als provocerend of racistisch of kwetsend ervaren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwarte piet mag geen "zwarte" piet meer heten
anderskleurige [an·ders·kleu·ri·ge], de, anderskleurigen [an·ders·kleu·ri·gen]
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is hoe je een blanke noemt.... Waarom zou ik iemand met mijn huidskleur een 'anderskleurige' noemen?
Computoon
10 jaar geleden
Wat een politiek-correcte aanduiding; 'anderskleurige'... En een volwassene van 1,40 is dan een 'vertikaal achtergestelde'?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ha ha computon vertikaal achtergsteld maakt van iedere obese persoon een horizontaal bevoordeelde :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Compu: het is verticaal uitgedaagd! ;)
Rood-indiaan.
wit-blanke.
geel-chinees/aziaat.
bruin tot zwart-negroide.
groen-marsmanntje/vrouwtje.
Racisme zit m niet in een naam,maar in de intentie.
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Eens. Je kan ook al te politiek correct willen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel gave laatste zin! het gaat inderdaad om de Intentie. grote plus hiervoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook in de naam. Zoals bleekscheet een scheldwoord voor "blanke" mensen is zou "neger" een scheldwoord voor "donkere" mensen kunnen zijn.
niko
10 jaar geleden
klopt,van elk woord kun je een scheldwoord maken.zelfs van bv.komkommer.
Bij opsporing verzocht heeft men het dan over iemand met een getinte huid. Soms komt daar dan achteraan, mogelijk van ..... oorsprong.
In de VS heeft men het simpel gemaakt, daar ben je afro-american of hispani-american of caucasian ( wit).
In Nederland is een kleur noemen eigenlijk niet nodig, wij zeggen immers Surinaamse Nederlanders of Marokkaanse Nederlanders of Friezen of Limburgers. Gewoon waar je wortels ooit lagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al is het een ietwat archaïsche term, "kleurling".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ik...blanke huid...ben een kleurling?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou denken, voor iemand die niet blank is wel ja :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag was dus: wat is de naam voor een blanke.... het blijft lastig Niels....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat we hier een ambiguïteit hebben... Jij als 'blanke' spreekt uit een historisch geëvolueerd referentiepunt. Op het ogenblik wordt alles wat er in de wereld gebeurt, grotendeels gespiegeld aan wat de westerse (lees: blanke) maatschappijen daarvan vinden. Stel dat dit referentiepunt bij pakweg de aziaten zou liggen, dan ben jij wel degelijk een kleurling als blanke. Dus zo lang je blank als referentiepunt neemt, ben je eigenlijk per definitie in raciale termen aan het denken en, bij uitbreiding, racistisch aan het denken. Met andere woorden; in mijn ogen is een blanke even goed een kleurling als een gele of een zwarte of een bruine of, godbetert, een blauwe. ;-)
Getinte, gekleurde . Donkergetinte , lichtgetinte.