http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjwa
een handige uitleg op wikipedia ;D

Toegevoegd na 40 seconden:
zal dus slaan op woorden die een stomme "e" bevatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjwa

Met sjwa (of schwa) wordt de uitspraak van de zogenaamde 'stomme e' (bijvoorbeeld in het woord 'vader') aangeduid. De sjwa is een klinker. Bij het uitspreken van de sjwa zijn de spieren in de mond in rust. De sjwa staat in de klinkerdriehoek dan ook in het midden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als u thuis een koe heeft, kunt u haar beter niet laten meedoen met het radiospelletje `Zeg eens eh...' In dat spelletje moeten de kandidaten zo lang mogelijk aan het woord blijven zonder eh te zeggen. In kinderboeken wordt wel beweerd dat de klank van koeien 'boe' is maar wie luistert, weet wel beter. Het geluid dat een loeiende koe maakt is het best te vergelijken met de klank die in het radiospelletje nu juist verboden is. Taalkundigen noemen die klank meestal 'sjwa' en soms 'stomme e'. Er is door de jaren heen over geen klank zoveel geschreven als nu net over deze ene kleine klinker.

Een belangrijke reden hiervoor is dat deze klinker de kortste is die we in het Nederlands kennen: de gemiddelde tijdsduur van een sjwa, is korter dan de helft van de duur van de aa van haak. Bovendien is de sjwa de klank waarvoor mensen zich het minst hoeven in te spannen. Als iemand alleen maar zijn stembanden laat trillen en de lucht vervolgens ongehinderd naar buiten laat stromen, maakt hij precies de sjwa. Voor elke andere klinker moet een spreker meer moeite doen: zijn mond verder opensperren, zijn lippen meer ronden of zijn tong hoger opheffen. Voor de sjwa hoeft dit allemaal niet. Die komt zo naar buiten stromen. Dat is dan ook de reden dat de klank van de koe zoveel op deze klinker lijkt: het beest kan de klankstroom die uit zijn stembanden komt niet vervormen met zijn tong of zijn lippen.

Van die eenvoud maken sprekers handig gebruik. Vindt de buurvrouw melk een lastig woord om uit te spreken? Ze zegt mellek. Weet ze even niet meer wat ze zeggen moet, maar wil ze toch aan het woord blijven? Ze zegt ``Ik... eh... weet het zeker.'' Heeft ze geen zin om haar lippen te ronden en de o's in automobiel te vormen? Ze zegt autemebiel. De stomme e is de joker van het Nederlandse klinkersysteem.