In veel winkels staat "winkeldieven worden vervolgd". hoe doen ze dit als de dief ontsnapt?

Zelfde geldt voor de €151 euro boete. Vroeg me dit altijd af.
Is het dus mogelijk om vervolgd te worden als de dief is ontsnapt en de winkel er waarschijnlijk dus niet achter komt?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel dus dat ze niet de dief aanhouden in de winkel en de dief onopgemerkt weggaat, hoe kunnen ze de dief vervolgen als hij niet is opgepakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (4)

Men kan bij verstek vervolgd worden. Dan moet men wel voldoende bewijzen hebben om u te vervolgen. Als men geen bewijzen heeft dan kan men later vervolgd worden als er bewijzen opduiken. Er bestaat wel zoiets als verjaring van de feiten.
Wel moet men wel altijd de schuld bewijzen maar de vermoedelijke dader moet zijn onschuld niet bewijzen. Hiermee wil ik zeggen dat wanneer iemand voor de rechter staat, dat men niet zegt, u wordt beschuldigd van winkeldiefstal, bewijs dat je onschuldig bent. Men zal altijd moeten met bewijzen komen die dan door de dader kunnen weerlegt worden met tegenbewijzen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als de dief is ontsnapt is er natuurlijk geen bewijs zoals naam woon of verblijfplaats.de dief is dus idd op dat moment niet te vervolgen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Winkeldieven worden vervolgd" is feitelijk te beschouwen als een waarschuwing van de winkelier. Het bordje moet potentiële dieven erop attenderen, dat de winkelier het er niet bij laat zitten en dus aangifte doet.

Uiteraard kan de winkelier niet zelf winkeldieven vervolgen, dat is een taak van de politie. Een winkelier mag een dief die hij op heterdaad betrapt wel aanhouden maar vervolgens moet hij hem meteen overdragen aan de politie.

En die boete van euro 151.-? Dat werkt aldus:

"Zodra u een winkeldief heeft aangehouden schakelt u de politie in. Hetzelfde geldt wanneer u iemand heeft aangehouden in verband met het overtreden van het winkelverbod. Terwijl u op de politie wacht vult u twee formulieren in; het aangifte formulier voor de politie en het formulier voor SODA. Op het formulier geeft u duidelijk aan of het winkeldiefstal of overtreding van het winkelverbod betreft. De politie neemt de aanhouding van u over. U geeft een afschrift van het SODA formulier aan de politie en winkeldief. Tot slot stuurt u een afschrift op aan de ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling.

Vanaf hier neemt SODA het van u over. In de praktijk blijkt dat vrijwel alle daders betalen en dat verdere maatregelen zelden nodig zijn. Mocht betaling toch uitblijven, dan stuurt SODA (na overleg met de politie) de dader een brief en indien nodig een herinneringsbrief. Is dit nog steeds niet afdoende, dan schakelt SODA een (deurwaarder) incassobureau in en in het laatste geval kan vraagt SODA de rechter vragen om een veroordeling tot betalen.

Als de dader heeft betaald, dan wordt de donatie van €181,- als volgt verdeeld:
•€135,- gaat naar de winkelier
•€46,- gaat naar SODA voor haar bemoeienis

Aansluiten op de aanpak Directe Aansprakelijkstelling is tijdelijk gratis."
Bron: http://overlastdonatie.nl/relaties/informatie/hoe-het-werkt

Maar, inderdaad, dan moet de winkelier de dief wel eerst aanhouden.
Computoon
10 jaar geleden
Als een winkeldief niet meteen wordt betrapt en aangehouden, dan zijn er misschien nog wel opsporingsindicaties voor de politie. Denk aan getuigenverklaringen of camerabeelden. De winkelier kan bij zijn aangifte aangeven dat hij zich als benadeelde partij wil voegen in het strafproces. Hij vraagt hij hiermee aan de rechter bij een evt proces de schade mee te nemen in de veroodeling en de dader te veroordelen tot betalen van de schade. Als dit niet de volledige schade dekt kan de winkelier de dader (ook nog civiel aansprakelijk stellen.

Komt de dader niet boven water, dan kan de winkelier dus fluiten naar de schadevergoeding.
AlphaLimaSierra