hoe is de paus ontstaan?

dit moet ik weten voor een werkstuk, dus snel antwoord zou erg op prijsgesteld worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_pausen
ItisILeClerc
11 jaar geleden
hij is geboren, net als jij

Antwoorden (1)

De bedoeling is dat je zelf aan het werkstuk werkt maar goed;-)

Het pausambt is ontstaan in het begin van de Kerk. Zo rond het jaar 33.

Zoals bekend, had Jezus apostelen uitgekozen. Eén van die apostelen werd door Jezus aangewezen als de eerste onder zijn gelijken: Petrus (afgeleid van 'petra', 'rots'. Petrus was de 'rots' waarop Jezus zijn Kerk bouwde).

Het evangelie volgens Matteüs vermeldt Petrus als rots van de kerk. Jezus zegt: "Jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn." (Evangelie volgens Matteüs 16, 18-19)

Zie hieronder de pericoop uit het evangelie volgens Johannes 21, 15-17 waarin hij die opdracht krijgt.

Petrus, de herder van Jezus’ kudde
[15] Toen* ze gegeten hadden vroeg Jezus aan Simon Petrus: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Me lief, meer dan de anderen hier?’ ‘Ja, Heer,’ zei hij, ‘U weet dat ik van U houd.’ Daarop zei Jezus: ‘Zorg dan voor mijn kudde*.’ [16] Nogmaals vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Me lief?’ ‘Ja, Heer,’ zei hij, ‘U weet dat ik van U houd.’ Daarop zei Jezus: ‘Wees dan een herder* voor mijn schapen.’ [17] Nog een derde keer vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van Mij?’ Het deed Petrus pijn dat Hij hem voor de derde keer vroeg of hij van Hem hield, en hij zei: ‘Heer, U die alles weet, U beseft toch wel dat ik van U houd.’ Daarop zei Jezus: ‘Zorg dan voor mijn schapen.

Het doorgeven van het Petrus-ambt is doorgegaan, tot op de dag van vandaag. Tegenwoordig is paus Franciscus degene die het Petrus-ambt bekleedt. De paus is dus het zichtbare teken van de eenheid van de Kerk, alleen wordt hij alleen door de katholieken (de rooms-katholieken en de Oosters katholieken) als zodanig erkend.
Computoon