Hoe ziet de klasse verdeling van Zuid-Afrika eruit? (arme onderlaag, middenklasse, en rijke bovenlaag)

In nederland hebben we een duidelijke klasse verdeling. We hebben een kleine onderlaag, zeer grote middenlaag en een kleine bovenlaag. Hoe ziet dit eruit in Zuid-Afrika? Piramidevormig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Klopt, het is een piramide maar dan wel met een hele brede onderlaag: "De inkomensverdeling is behoorlijk scheef: blanken verdienen nog steeds het meest, terwijl 81 procent van alle zwarten onder de armoedegrens leeft. In 2003 lag het gemiddelde jaarinkomen van een blank huishouden op ongeveer 19.200 euro.

Dat is maar liefst drie keer zoveel als dat van de zwarte bevolking, die slechts 6.241 euro verdient. Indiërs zitten daartussenin met een gemiddelde van ruim 11.500 euro."

Toegevoegd na 2 minuten:
"Het UNDP maakt zich vooral zorgen over de blijvende inkomensongelijkheid. Zuid-Afrika heeft nog altijd een van de meeste scheve inkomensverdelingen ter wereld. Een aantal mensen is heel rijk, anderen zijn juist heel arm. Volgens de VN-instelling zijn die verschillen tussen arm en rijk de voorbije zeven jaar bij alle bevolkingsgroepen toegenomen, maar groeide de kloof tussen arme en rijke zwarten en kleurlingen nog sterker dan die tussen arme en rijke blanke Zuid-Afrikanen."