Wanneer verdien je meer, met een PGB of in loondienst?

Toegevoegd na 19 minuten:
Als je met een PGB 13 euro in het uur verdient, maar daar zitten dan geen verzekeringen bij (zoals zw en ww) en vakantiegeld zit er dan al in meegerekend.
En als je in loondienst werkt verdien je 9 euro.

Toegevoegd na 1 uur:
Oja sorry als je werkt voor iemand met een PGB. En bemiddeling via een thuiszorgorganisatie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dit een beetje toelichten? Ik begrijp nog niet precies aan welke situatie je denkt.
paulus811
14 jaar geleden
domme vraag misschien, maar wat is 'verdienen met een PGB'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus: die snap ik ook niet. Met een PGB kun je zorg inkopen voor zover ik weet. Dus niet verdienen in de zin van er voor werken.

Het beste antwoord

Dat hangt er maar helemaal van af. Als je onder een bepaald drempelbedrag blijft, hoef je geen premies af te dragen. Als je daar boven komt, moet je wel premies afdragen en kan het gunstiger zijn om je loon netto uit te laten betalen. En het ligt er ook helemaal aan hoe de rest van je situatie is. Werk je al ergens anders in loondienst en ben je toch al verzekerd? Of heb je een uitkering?

Je PGB-client moet zowizo aangifte doen dat hij/zij jou betaalt, dus 'zwart' kunnen je verdiensten nooit zijn. Laat jezelf hierover goed voorlichten, neem b.v. contact op met de belastingtelefoon of met stichting Per Saldo (die voorlichting geven over PGB en alles wat daar mee samenhangt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij de reacties op je vraag zitten inderdaad al wat onduidelijkheden, en die heb ik eigenlijk ook.
Je kan niet echt zeggen dat je werkt met een PGB of in loondienst.
PGB staat voor persoons gebonden budget. Een client krijgt een hoeveelheid geld van het zorgkantoor waarmee hij zorg in kan kopen.

Als jij of een bureau daar mee accoord gaat kun je die zorg leveren.

Meestal werk je dan voor een instelling in loondienst en verleen je zo die zorg aan de client. Je kan ook als zelfstandige die zorg verlenen als de client daar mee accoord gaat.

De vraag is dus meer. Verdien je meer als zelfstandige of wanneer je in loondienst bent. Als zelfstandige moet je dus inderdaad je eigen verzekeringen regelen en in loondienst verzorgt je werkgever dat.

Ik denk dat je moet kijken hoeveel uur zorg je kunt leveren bij die client om te zien wanneer het rendabel wordt om je eigen verzekering (plus alles van het regelen e.d. daarom heen) te bekostigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al heel verstandig opmerkingen gemaakt. Naar mijn mening zul je ongeveer gelijk uitkomen. Maar in vaste loondienst te zijn, heeft dan ook zo zijn voordelen. Die moet je wel meewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je werkt voor iemand met een PGB, bepaalt de indicatie (vorm van hulp die de vrager ontvangt) de hoogte van het bedrag. Ik ga er van uit dat jij wel weer wat je voor je werkzaamheden dient te ontvangen...
houd er wel rekening mee dat je zelf je premies en belasting af moet dragen, dat is grofweg een derde van het bedrag dat je binnenkrijgt, en dan ook nog de rompslomp van de belastingaangifte invullen...