Egoïstisch en egocentrisch; wat is het verschil

En dan vooral het onderscheid in gedrag, want ik heb het al opgezocht in het woordenboek.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
39.8K

Het beste antwoord

Als je egoïstisch bent dan denk je alleen maar aan jezelf, je stelt je eigen belang boven dat van een ander, en alles gaat ten koste van een ander. Je houdt dus ook geen rekening met anderen.

Als je egocentrisch bent dan kun je alleen van uit jezelf denken en praten. Je ego(ik) in het centrum. Deze mensen zijn niet in staat zich te verplaatsen in een ander en hun gevoelens. Dit komt vooral ook voor bij stoornissen binnen het autistisch spectrum (asperger, pdd-nos). Zij stellen zichzelf centraal omdat dit de wereld overzichtelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt :D

Andere antwoorden (7)

Een egoïst is iemand die vooral om zichzelf denkt.
Iemand die egocentrisch is, denkt dat de hele wereld om hem draait,

Toegevoegd na 8 minuten:
Extra uitleg:
Iemand die egoïstisch is, stelt zijn/ haar belangen boven die van de ander. Hij ziet de belangen van de ander wel.
Iemand die egocentrisch is, ziet de belangen van de ander niet of minder en stelt zijn eigen belangen centraal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Egoïstisch is dat iemand alleen om zich zelf denkt en egocentrisch is dat iemand alleen op zichzelf gericht is.

Hoe lag ik dit uit......................
Iemand die egoïstisch is, kan bv moeilijk iets weg geven.

Iemand die egocentrisch is heeft weinig aandacht voor anderen, dus meer voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een egoïst is iemand die geen rekening houdt met mij...

Een egocentrist weet niet dat er anderen zijn op de wereld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij weet dit wel, maar kan zich niet inleven.
Volgens mij is het zo als iemand egoistisch is dan toont hij egocentrisch gedrag . Ikke ikke en de rest kan stikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een egoïst denkt alleen aan zichzelf, ten koste van de ander.

Een egocentrist stelt zichzelf centraal. B.v. op een feestje is hij of zij het middelpunt.

Je kan beter met iemand te doen hebben die egocentrisch is dan met een egoïst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Egoisme is dat je alleen maar aan je eigen belang denkt. Een eigenschap trouwens waar over iedereen beschikt. Dat is menselijk. Altruisme is de meest sympathieke vorm van egoisme.
Egocentrisme is dat je naar de wereld kijkt vanuit je eigen positie en je niet kan verplaatsen in de positie van een ander. Ik zie het zo, dus het is zo, zeggen deze mensen. Het onderwijs heeft er een volle dagtaak aan om kinderen een beetje minder egocentrisch te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Egoïstisch: is zelfzuchtig, alles NAAR jezelf.
Egocentrisch: stelt zelf centraal, alles VANUIT jezelf.

Omdat je onbepaald laat om welk gedrag het gaat lijkt me het ongepast verder uit te leggen.