Waarom worden veel braakliggende terreinen rond om gemeentekernen onkruid gemaaid?

Het biedt toch immers een prima bescherming voor vogels en allerlei dieren. Veel soorten vogels halen hier in de winter hun voedel zaden vandaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de reden... Je moet er niet aan denken dat de zeer zeldzame drie keer gestipte breedbek salamander daar gaan wonen... Dan mag je niets meer met dat terein. Niet gebruiken niet verkopen.

Antwoorden (3)

Globaal om twee redenen: Esthetisch; veel mensen (ik niet) vinden kort gemaaide grassen/ kruiden er netter en verzorgder uitzien. En ten tweede om de verspreiding van (on)kruiden te voorkomen. Door het kort te houden komen veel kruiden niet tot zaadvorming en kunnen ze zich dus ook niet voortplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve de redenen hierboven, kan het ook zijn, dat er een bepaald 'natuurdoeltype' wordt beoogd op zo'n veldje. Dan is het b.v. de bedoeling dat de vegetatie 'verarmt' (minder voedsel in de grond is meestal een grotere soortenrijkdom). Een manier om 'verarming' te bereiken, is maaien en het maaisel afvoeren (je haalt dan voedsel uit de kringloop).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bovenste antwoorde zijn goed alleen er ziet nog iets achter.

Een belangrijk aspect is dat de ondernemer/eigenaar van de grond daar wil bouwen, om geld te verdienen. Je sloopt iets en je zet er iets nieuws voor terug, alleen dat nieuwe kan wel eens op zich laten wachten, vooral met de huidige huizen markt.

Stel dus dat je dan 10 jaar niets met die grond doet, dus ook niet maait dan zal er een breed scala aan flora&fauna terecht zijn gekomen. Misschien wel een ernstig bedreigde vlinder of plantensoort of een boommarter, dan heb je dus een probleem met onze Nedelandse regelgeving voor bedreigde dieren.

Uiteindelijk komt dit weer terug op de ondernemer/eigenaar die beoogt had geld te verdienen. De kosten om een bedreigde diersoort weg te halen, nieuw huis te zoeken enz. wegen te zwaar... dus af en toe lekker maaien voorkomt dit. Helaas voor bewoners die 10 jaar naar een afgeplagt veld moeten kijken en helemaal jammer voor de soorten rijkdom in Nederland!

We zijn in Nederland momenteel driftig op zoek naar betere manieren om hier mee om te gaan, zowel voor de mensen als voor de dieren. Bezoek daarvoor even mijn website www.urban24hub.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He ja zeg, dat zou ook nog kunnen. Ik zal het eens vragen bij mijn collega's van groenbeheer, want hier heb ik nog nooit van gehoord. Maar het zou me niks verwonderen.