Is er bij de nieuwe GAS-boetes in België een beroepsmogelijkheid?

Sinds enkel jaren kan men in België een gemeentelijke administratieve sanctie ( de zogeheten GAS-boetes) krijgen bij het veroorzaken van overlast. Wat die overlast is, wordt goed beschreven. Maar gemeenten mogen ook zelf bepalen wat ze als overlast beschouwen (naargelang de aard van de gemeente kan dit verschillen). Je kan ook een boete krijgen als je niet beleefd bent tegen bv. een ambtenaar.
Nu vrezen mensen voor willekeur en ook dat de gemeente op die manier extra-inkomsten kan genereren dus de GASboetes royaal zullen worden uitgedeeld. En inderdaad merken we toch dat er een verstrenging is. Vandaag bv. was ik op een bus, en plots komen daar controleurs plus gemeentewacht plus politie opgestapt om te controleren of je een ticket hebt. Enkele mensen zonder geldig vervoerbewijs kregen een boete van 80 € van de vervoersmaatschappij plus een GASboete.
Dit is duidelijk bewijsbaar. Maar hoe bewijst een ambtenaar bv. dat je onbeleefd was?
Dus ik vroeg me dan ook af of er een beroepsmogelijkheid is, bv. via de ombudsdienst van gemeenten of op een andere manier.

11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het zijn geen boetes maar een belasting. Je kan die aanvechten met een bezwaarschrift. De zaak zal dan terug onderzocht worden.
Indien je het dan met de beslissing niet eens bent, gaat de zaak naar de rechter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben inderdaad ook bang voor willekeur. Ik ben voorstander dat er alleen boetes zouden uitgedeeld worden door politiemensen. Die zijn daar voor opgeleid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
naar waar moet dat bezwaarschrift dan?