Waar kan ik een vondst van een granaat uit wwII aanmelden bij de eod ?

Heb met de metaaldetector vanavond een soort van granaat gevonden op 40 cm diep,nog helemaal heel.
Nu zoek ik op internet bij de eod waar ik dat kan aangeven om het op te ruimen,maar kan geen adres of link vinden.
Heb wel heel verstandig het gat weer dichtgegooid met de granaat er nog in,en ook niet eruit gehaald.
paar maanden geleden ook al een brisantgranaat gevonden en toen meteen de politie gebeld,daarna kwam de eod om het op te ruimen.
Maar was al laat vanavond,en had geen zin om nog 2 uur in de bossen te wachten.
Daarom dacht ik het online aan te geven,maar helaas,..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou weer gewoon de politie bellen, die berichten de EOD vervolgens wel.
Cryofiel
11 jaar geleden
De politie bellen, inderdaad. Overigens is het niet verstandig het gat dicht te gooien. Je weet nooit of de granaat op scherp staat, en jij misschien puur geluk hebt gehad dat hij bij het uitgraven niet is ontploft. Als je het gat openlaat, gebeurt er verder niets, en is de kans op ontploffen minimaal. Hooguit komt er een muis in het gat, maar dan ben jij tenminste op veilige afstand. Als je het gat dichtgooit, kan je juist door dat dichtgooien trillingen veroorzaken of druk uitoefenen die er vroeger niet was, en daarmee een explosie veroorzaken - en dat precies op het moment dat jij er vlak naast staat.

Het beste antwoord

Ik zou direct de politie bellen via 0900-8844. Laat zij maar bepalen wat ze ermee moeten doen. Misschien kan je de plek duidelijk markeren, zodat je niet op hoeft te blijven om ze de plek aan te wijzen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Achteraf onverstandig dat je het gat weer hebt dicht gegooid. Zo'n granaat kan na al die jaren zo onstabiel geworden zijn, dat hij al af zou kunnen gaan van de aarde die je er weer opgooit. Maar gelukkig heb je nu geluk gehad. :)

Toegevoegd na 47 minuten:
Ik wil niet gaan klinken als een betweterige ouwe lul, maar in Noord-Frankrijk komen elk jaar nog zo'n 30 mensen om door onontplofte munitie uit de Eerste Wereldoorlog. En dat zijn niet de mensen die gewoon een boswandeling gaan maken, maar dat zijn de mannen die met detectoren en schoppen op pad gaan. Ik misgun je je hobby niet en kan me alles voorstellen bij de kick die dat geeft, maar zorg wel dat je weet waar je mee bezig bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die Chevy35;

De vorige keer kwam je aangifte via de pliesie ook netjes bij de EOD terecht, dus waarom zou je die niet weer bellen?