Waarom mag je een wens niet hardop uitspreken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat ie dan niet uitkomt. Immers,... een wens is van jezelf als je dat uitspreekt kunnen anderen het horen en wordt het misschien ook wel hun wens OF NIET...!

Dat heeft met het oude bijgeloof te maken. Als je een wens hardop uitspreekt, kunnen de verkeerden(boze geesten) hem horen, en alles in de war schoppen

Veel dingen die als bijgeloof worden bestempeld en soms ook zo worden afgevoerd, blijken plots wetenschappelijk wel heel wat ondergronden te hebben. Zo ook met deze spreuk. Bij mijn weten, komt dit zelfs in de Heilige Qor'an onder een gelijkaardige vorm voor en eigenlijk ga ik voor dit soort zaken graag 2000 jaren terug naar het Evangelie van Johannes (lees verder voor u denkt dat ik gek ben). Dat start immers met de woorden Dus, nee, niet met de geboorte van Jezus Christus of mirakelen, maar heel wetenschappelijk gefundeerd over de eigenaardigheid van hoe diep taal kan gaan als je dit uitspreekt, zowel bij een ander, als bij jouzelf. Meer nog, als je ook de eerste zin neemt van Genesis (ook in de Joodse Tenach-versies), dan vind je daar ook snel na de materie in zin 3: "en God ZEIDE" en het woord 'zeide' is toch een van de meest voorkomende gedurende de hele schepping. En daar gaat het dus om: Joden mogen de echte naam van God niet uitspreken omdat ze er teveel respect voor hebben en uit vrees dat het schade zou aanrichten. Velen noemen het bijgeloof, maar het duurt toch even voor je mensen tegen komt die onder een ladder zullen doorlopen, en hetzelfde geldt eigenlijk voor een diepe hartewens: Als die werkelijk zo diep is, dan zul je daar (net als met liefde) eigenlijk eerder voorzichtig mee omspringen dan er te koop meelopen. Het gaat dus eerder om een oerangst dat je de toekomst niet kunt bepalen en je hebt zeker ook al gehoord van je ouders dat, als je een wens mag doen bij een vallende ster, je deze ook niet mag zeggen of dat deze niet uitkomt (meestal is het trouwens enkel in die gevallen en gaat het dus over bijzonder, of toch vrij unieke wensen). Omgekeerd stammen ook andere uitdrukkingen uit dit zogezegde bijgeloof, namelijk dat als je iets zegt het 'bewaarheid' wordt, en dat lijkt dan haaks te staan op deze zin. Maar dat heeft te maken met hoe ons geheugen werkt: Van nature zijn onze hersenen er ook op ingesteld om vooral selectief te vinden dat we 'gelijk hebben' en onthouden we beter de dingen die uitkomen en vergeten meer zaken die niet klopten. Ik vermoed dat het als volgt werkt: Door een wens NIET uit te spreken, houdt je hoofd er zich MEER mee bezig, waardoor deze naar het onbewuste verhuist. En het onbewuste is enorm goed geschikt om bij de kleinste kans in actie te schieten om je wens te DOEN uitkomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100