Supermarkten zijn tegenwoordig steeds vaker open. Is dat een goede ontwikkeling?

Zondag.
Koninginnedag.
Tweede Kerstdag.
etc.

En is het een typisch Nederlands verschijnsel of zijn supermarkten in de omringende landen ook steeds vaker en op feestdagen geopend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Jumbo Supermarkt in Rotterdam (Entrepothaven) is zelfs op alle dagen van het jaar open, dus ook op 1e Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Het beste antwoord

heeft alles te maken met de 24-uurs economie.
op zich is het handig, zeker voor mensen die werken.
op zondag mogen wat mij betreft de winkels dichtblijven
niet vanuit religieus opzicht. gewoon, het winkelpersoneel lekker vrij! en ons consumptiegedrag even tot stilte manen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens Eleo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb alle antwoorden zeer gewaardeerd en deze stemden me tot nadenken. Toch kan ik me persoonlijk het beste vinden met dit antwoord. Je kunt 6 dagen in de week boodschappen doen, op veel plaatsen zelfs tot s`avonds laat. Zie niet in dat je in die zes dagen niet ook nog wat eten voor de zondag of feestdag in huis kunt halen. En dan kan inderdaad het supermarkt personeel ook eens genieten van een vrije zondag of feestdag. Overigens begrijp ik best dat die jongelui in die supermarkten zich bereidwillig laten gebruiken/misbruiken om ook de zon/feestdagen te komen werken. Voor hun is het meestal een bijbaan naast de studie en levert wat extra centen op. Hun echte arbeidsleven begint pas vaak jaren later.

Andere antwoorden (12)

Ha, die Conan;

Voor de supermarkten zelf is het ongetwijfeld een goede ontwikkeling, anders bleven ze wel dicht. In andere landen geen vreemd verschijnsel; 24-uurs winkels vind je elders al tientallen jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Tsjechië zijn de grote supermarkten 365 dagen per jaar van 7 tot 22 uur open. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja prima ontwikkeling, kunnen we langer boodschappen doen, heerlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik vindt van niet. Je hebt 6 dagen in de week soms wel tot 22.00uur de tijd om je boodschappen te doen. De zondag moet een vrije dag blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet verplicht om te gaan hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moet dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik van mening ben dat de zondag een rustdag is.
'Gesloten zijn' is juist een typisch Nederlands verschijnsel.
Het is net als bij vervoer: meer spreiding geeft minder capaciteitsproblemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet, de maatschappij is al druk genoeg.
Rust vind ik ook geen onbelangrijk ding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap eigenlijk niet waarom het voor de supermarkten een goede zaak is. We gaan toch zeker niet meer eten omdat de winkels op zondag open zijn. Alles bij elkaar zou het eigenlijk niet uit moeten maken. Kunnen ze dus net zo goed dicht blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker een goeie ontwikkeling omdat de supermarkten 1 dag meer hebben in de week voor de produchten de bijna aan de datum zijn anders worden die terug gestuurd .en voor de klanten die onverwachts bezoek krijgen of iets vergeten zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is een goeie ontwikkeling. Mensen willen op het gevemomement iets hebben uit een supermarkt. En dan kunnenze dat gelijk gaan halen. Dus ze hoeven nie op de volgende dag te wachten. Ik vindt wel een goed idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet logisch om dicht te zijn als je klanten vrij hebben. Dan gaan ze ergens heen waar het wel te koop is, al is het een benzinestation. Dus concurrentie zorgt voor meer klantgerichtheid. Als het je niet bevalt ga je gewoon niet. Dat is weer jouw vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind dat een goede zaak.

Als ik mijn geld wil uitgeven, een supermarkt dat geld graag in ruil voor producten wil aannemen, en het personeel bereid is voor een salaris te werken, waarom zou de overheid al die partijen dan op moeten leggen dat ze dat niet mogen vanwege een religie waar geen van de partijen iets mee te maken heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,ik vind dat een goede ontwikkeling,nederland loopt achter,in veel landen zijn de winkels 24 uur per dag open