Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor kleding draagt men tegenwoordig bij een crematie of begrafenis?

Aanstaande maandag is de crematie van mijn lieve tante. Ik heb eigenlijk geen idee wat tegenwoordig gepaste kleding is voor deze gelegenheid.Mijn tante ging zelf altijd stijlvol gekleed,hield heel veel van mooie kleding! Ik vind het erg lastig omdat ik (zoals de meesten van jullie weten)de laatste tijd veel ben aangekomen,met mijn krukken of rolstoel ga ,velen al jaren door mijn ziektes niet heb gezien,er toch zo goed mogelijk uit wil zien want ik STA in het rijtje om de condoleances in ontvangst te nemen!

Alvast bedankt voor de adviezen!
Groetjes vlindertje

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn tante "was" mij heel dierbaar van kinds af aan,we hadden een hele goede band en bespraken veel met elkaar!
Ze hield overigens niet van donkere kleuren!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Kies kleding waarin jeje prettig voelt. Smaken verschillen nu eenmaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verplichte zwart is er al heel lang af, maar naar een begrafenis draag je nog altijd wel een beetje respectvolle, stemmige kleding (tenzij nadrukkelijk anders is verzocht). Dus niet in een oude spijkerbroek met afgetrapte gympen (al vinden heel veel mensen een "nette" spijkerbroek wel kunnen , blijkt in de praktijk) , en geen extreem bonte , vrolijke , felle kleuren. Gewoon netjes, niet te opvallend, neutraal.
En als je tante inderdaad prijs stelde op stijlvolle, mooie kleding, zou ik ook die nette spijkerbroek maar in de kast laten hangen en een mooi broekpak of, als je daar van houdt, mantelpak of rok aantrekken. Blijf wel jezelf ; té netjes kan ook juist ene heel overdreven, theatrale indruk maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Omdat je zo'n duidelijk gedetailleerd antwoord geeft!
Dank je wel
Geen kleding waarmee je de aandacht naar je toe trekt. Ook hangt er vanaf wie er begraven wordt en wat je band met de persoon is. Zoals je je tante omschrijft zou ik persoonlijk voor nette, donkere kleding gaan. Het moet wel bij je passen. Gecondoleerd en sterkte maandag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stijlvol en stemmig zijn de steekwoorden. Probeer in te schatten wat de rest van de familie gaat dragen en pas je daar op aan. Dan val je niet uit de toon. Kies verder kleding die bij je figuur past en je eventuele "probleemzones" goed maskeert. Er zijn verder geen standaard regels voor, maar als je er gewoon verzorgt en netjes en niet te opzichtig uitziet, dan kan je eigenlijk niets fout doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd triest een dierbare te moeten verliezen.
Ik wens je daar veel sterkte bij.
Ga er heen zoals je bent, blijf je zelf, kies op je gevoel je kleding.
Kies wel kleding waarin je je niet ongemakkelijk voelt tijdens de condoleances, het is immers ook een weerzien van bekende.
Dat je die dag ook veel goeds mag opleveren in de vorm van hernieuwde contacten.
Maar blijf wie je bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eddy wat ben je toch een schat,dank je wel voor je mooie woorden!!! Het is inderdaad een mooie bijkomstigheid dat ik eindelijk weer bekenden zal zien want dat is zoals je weet al jaren geleden!
Oh ja,uiteraard een+
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing