Is het gevaarlijk om je ID kaart via email te sturen, te bewaren in email en op je laptop i.n.v.criminelen ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is handig als je soms je ID kaart moet sturen, op je laptop of en in je email staat zodat je die direct kunt sturen, maar is het wel veilig ?

En als je partner een kopie nodig heeft van je ID kaart om jezelf bij de nieuwe Gemeente in te kunnen schrijven, als mede inwoner, is het makkelijker, dan dat je kopie maakt en dan opstuurt of dagen later pas je partner ziet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gaat er niet om dat ik de persoon of mijn partner niet vertrouw, maar dat criminelen via email van mij of van de persoon waar ik het naar stuur misbruik van kan maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Het is zeker niet aan te raden om het zomaar ergens op je laptop te hebben staan
zeker niet in je email als iemand kan inloggen
dan heb je al problemen.
je kan het op een idrive bewaren
maar die is meestal gekoppeld aan bijv je gmail account dus hetzelfde ww en daarmee even link
Dus nee het is niet verstand en enigzins gevaarlijk
tenzij je het in een zip file zet met een apart ww
daar zou iemand flink zijn best op moeten doen op het te kraken maar beter is het om het helemaal niet te doen
als het wel moet om zeg maar een kopie per mail naar ene verkoper o.i.d te sturen
doe dit alleen met gerenommeerde betrouwbare bedrijven
en print de email uit en delete hem daarna
en verwijder hem ook uit de prullenbak

maar goed je laptop niet verliezen of laten stelen
een wachtwoord er op voor je windows account
een moeilijk ww voor je email adressen
en niet je pc onbeheert en ingelogd achterlaten
is de beste beveiliging.
desnoods een beveiligde map voor dit soort gegevens

Je moet wel erg rijk zijn wil je hackers op je af krijgen maar
alles kan
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tnx voor je antwoord! Is het wel verstandig om het te sturen naar je partner via email? Omdat die het nodig heeft voor medebewoner te worden van de nieuwe Gemeente? Of zou je echt wachten en niks via email sturen ook niet naar je partner ?
capthavoc
11 jaar geleden
Je partner zou betrouwbaar genoeg moeten zijn lijkt mij
maar je kan beter rechtstreeks mailen naar de gemeente
als ze er om vraagt dan kan je eventueel refereren naar haar zaak nummer o.i.d ?
tip bewaar dat soort dingen op een beveiligde usb stick. maak je ook niet te druk
zolang je pc goed beveiligd is met een virus scanner
malware scanner en firewall en goeie wachtwoorden
dan moet je wel een heel bijzonder rijk iemand zijn wil je belangwekkend zijn voor hackers
maar wees er zeker van dat bedrijven gerenommeerd zijn wil je ze dit soort gegevens sturen.

Andere antwoorden (3)

het zou kunnen. lees hier maar een voorbeeld wat de gevolgen kunnen zijn...

"De man ontving een nieuwe identiteitskaart, maar had geen weet dat zijn vorige gestolen was. Pas toen hij door allerlei incassobedrijven werd benaderd, kreeg hij de omvang van de fraude door. De familie van de man is verbaasd hoe de identiteitsdief te werk kon gaan. "Die oplichter gaf als woonadres een leegstaande kamer op boven een friettent in Eindhoven"

De rest staat in deze link en wat je ertegen kunt doen.

http://www.security.nl/artikel/18622/1/Gestolen_identiteitskaart_verandert_leven_in_hel.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat daar toch niet over?
ja, ik denk dat het gevaarlijk is, en dat is dus ook de reden dat ik nog steeds niet doe aan internetbankieren...! hoewel banken je daar zo goed als toe dwingen.
er zijn zoveel mensen met heel veel tijd en die tijd gebruiken ze om rijker te worden van andere mensen ! door op te lichten, te stelen en te frauderen.
we moeten misschien weer terug naar gewoon geld uitbetalen, zonder banken/bankrekening, zonder ..... maar dat kan natuurlijk niet meer :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel handig, maar het College bescherfming persoonsgegevens adviseert om het niet te doen. Het is in veel gevallen verboden en er zijn inderdaad grote risico's in verband met identiteitsfraude. Het is nog flink schrikken als iemand op jouw naam leningen afsluit, illegalen in dienst neemt of verkeersongelukken begaat.
Dus als je ergens in een winkel of aan de balie komt, kun je je paspoort of ID-kaart tonen, dat moet genoeg zijn. Bij e-mailcontact zul je het anders moeten oplossen.
De gemeente zal overigens geen genoegen nemen met een kopie, die willen het origineel zien.