Wat is 'het recht van de sterkste' in de maatschappij die we nu hebben?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik houd met filosofie mijn retorische oefening over het recht van de sterkste. Alle informatie hierover is welkom, en antwoord op de vraag natuurlijk ook

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Antwoorden (6)

De sterkste is de media... Die bepalen alles tegenwoordig...

Die maken en breken politici, artiesten en sporters, alles, dat is de grootste macht die er is momenteel...

En dan de reclamejongens, die hebben ook heel veel macht... Buckler is door reclame van die amsterdamse schreeuwende cabaretier kapot gemaakt...

En dan de politiek en politie...

Wat is het recht van de sterkste? Die bepaalt wat we eten, in de ruimste zin van het woord... Eten als energie, als nieuws, als wet, als norm, als waarde... En het volk doet alles, volgt alles wat de machtigste ze opdraagt...

Nu wordt er zoveel reclame gemaakt over dat de recessie over is, weet dat als de olieprijs omhoog schiet de recessie, die er nooit was, over is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om goed voor je zelf te kunnnen en blijven zorgen in voor en tegen spoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond dit op het internet,volgens mij van Freek de jonge .

Het recht van de sterkste
Geld is macht, geldt vergoed
Want de wil om te werken
Telt niet, je moet
De veiligste haven
Is de kluis van een bank
Het mes op de tafel
Brengt brood op de plank

De poeprijke stinkerd trapt
Een zwerver van zijn erf
Die ruikt naar verrotting
Verkrotting, bederf
De slonzige sloeber
Grijpt niet naar geweld
Want hij is geen rover
Geen dief en geen held

Hij eet schors van de bomen
Drinkt water uit de goot
In mijn allermooiste dromen
Gaat hij tot slot altijd dood
Toch pleegt hij geen zelfmoord
Hij is wars van geweld
Geen berover van het leven
Geen dief en geen held

De straatarme vrouw
Kauwt wat sap uit een zool
Haar man is naargeestig
En haar kinderen naar school
Voor de achtste keer zwanger
Zonder dat ze het wil
Er is geen rem op de hartstocht
En geen geld voor de pil

Als de kinderen slapen
Bevredigt zij haar man
Die zijn drang
Tot geslachtsdrift betalen kan
Zij wordt genaaid door de rijken
Zonder dat ze het wil
Er is geen rem op de hartstocht
En geen geld voor de pil

Het recht van de sterkste
Geld is macht, geldt vergoed
Want de wil om te werken
Telt niet, je moet
De veiligste haven
Is de kluis van een bank
Het mes op de tafel
Brengt brood op de plank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het recht van de sterkste komt volgens mij van Darwin's evolutietheorie: "survival of the fittest". Hiermee doelt hij niet op de fysiek sterkste, maar op de best aangepaste:
Het dier(soort) dat het beste is aangepast aan de omstandigheden heeft de beste kans op overleven. In een sneeuwlandschap is wit zijn een voordeel, want dan val je minder op. In een woestijn is de diersoort in het voordeel die het beste om kan gaan met lange perioden van droogte.

In onze maatschappij hangt het er denk ik van af van welk deel van de maatschappij je deel uit maakt. In de sportwereld moet je sportief en fysiek getalenteerd zijn om " the fittest" te zijn, in de kunstwereld is het de meest creatieve en in het bedrijfsleven heb je nog weer andere talenten en vaardigheden nodig.

Ik zou nog even door filosoferen als ik jou was. Leuke vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Robando;

In onze maatschappij is het net zo als overal: het recht van de sterkste is al gauw onrecht tegenover de zwakkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kapitalist neemt het mee.