Kan je een verplichte laptop voor school declaren bij de belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk "als "studiekosten aftrekken.

Antwoorden (2)

Nee, tenzij je de opleiding helemaal zelf moet betalen. Dat is wat anders dan schoolgeld.

Als je als volwassene een opleiding moet betalen kan je bepaalde kosten opvoeren bij de belastingaangifte. Er is echter wel een drempelwaarde en bij zaken als een laptop zal je deze niet alleen gebruiken voor school en ook niet volledig als aftrekpost kunnen opgeven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit staat verder ook goed beschreven in het artikel op de website van de Open Universiteit (zie bron).

Toegevoegd na 14 minuten:
Bij computerapparatuur moet je sowieso aantonen dat die echt verplicht zijn en maak je een inschatting van het percentage waarvoor je deze voor school gebruikt.

Daarnaast kan je niet de aanschafwaarde aftrekken, maar alleen de afschrijving.

Een realistische waarde is 50% gebruik voor school, 50% prive.

Je krijgt dan niet deze afschrijving vergoed, maar deze wordt na aftrek van een eventuele drempel in mindering gebracht op je belastbaar inkomen. Je krijgt dan dus indirect een beperkt deel terug.

Je kunt dit soort kosten niet aftrekken als je:

- op de middelbare school zit
- studiefinanciering krijgt
- als je de opleiding niet zelf betaalt, maar je werkgever
- als je de opleiding niet voor je werk doet, maar voor de lol erbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
In de bron staat een heel andere link: niet die van de open universiteit, maar van een artikel van Marcel Piket / fiscaal adviseur (......) Een verplichte laptop is onder voorwaarden aftrekbaar bij studiekosten. Om in aanmerking te komen voor studiekostenaftrek hoef je overigens niet per se volwassen te zijn. De studiekosten moeten wel door de student zelf worden betaald. Als het kind / de student nog op de middelbare school zit zal de drempel van € 500 meestal een belemmering zijn om de aftrekpost te kunnen realiseren. Er hoeft immers (meestal) nog geen schoolgeld / collegegeld te worden betaald. Marcel Piket van Fiscaal Alert geeft de tip aan ouders om het kind geld te schenken waardoor het kind / de student zelf de studiekosten bijvoorbeeld schoolgeld / collegeld kan betalen en de studiekosten zo in aftrek kan nemen. Bij een studie MET studiefinanciering zijn de kosten voor een laptop inderdaad nooit aftrekbaar. Wel is studiekostenaftrek bij studiefinanciering soms mogelijk bij thuiswonende studenten met uitsluitend basisbeurs. (schoolgeld / collegeld minus studiefinanciering minus drempel komt boven € 0 uit) Laptop: meestal zal deze dus vanwege de drempel niet aftrekbaar zijn. Voorbeeld: laptop aanschafprijs is € 600 - 50% gebruikt voor studie. Resteert een aftrekpost van € 300. Per jaar aftrekbaar: (300 - 30) : 3 = € 90. NB: m.i.v. belastingjaar 2013 wordt de drempel studiekostenaftrek verlaagd van € 500 naar € 250. Hierdoor is eerder een aaftrekpost te realiseren. NB: ook als de student geen inkomen heeft (geen belasting te betalen) kan er een aftrekpost zijn. De aftrekpost schuift door naar een volgend jaar en kan dan alsnog verzilverd worden mits er inkomen is - zie artikel Marcel Piket uit de link hierboven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het artikel van Marcel staat op de site van de open universiteit. Ik zie ook dat het een cachepagina is.
Bij de belastingdienst kan je niets declareren. je kunt wel als je belasting aangifte doet kijken of je in aanmerking komt voor aftrekposten zoals studie voor het verbeteren van je positie op de arbeidsmarkt.
ronron1212