Hoe gaat de politie te werk na aangifte van fietsendiefstal?

Stel, iemand zijn fiets is op klaar lichte dag gestolen bij een druk winkelcentrum. Het slachtoffer doet aangifte bij de politie. Hoe gaat de politie te werk om de diefstal op te lossen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De politie doet wel degelijk wat, tegen fietsendiefstal. Al wordt er natuurlijk niet na elke aangifte een apart onderzoek ingesteld. daar heeft de politie veel te weinig capaciteit voor. het zou ten koste gaan van andere zaken.

Na een aangifte wordt de fiets in de systemen als gestolen geregistreerd. Particulieren kunnen deze gegevens zelf ook nakijken op de site van de RDW.

Veel politiebureaus hebben speciale fietsendiefstalprojecten opgezet. Tijdens surveillance wordt er dan gekeken naar kenmerken van fietsen/ berijders, die kunnen duiden op diefstal/ heling. Als de fiets in combinatie met de berijder dergelijke kenmerken vertoont, dan kan de fiets aan de hand van het framenummer nagevraagd worden. Dit levert goede resultaten op. Fietsen komen op deze manier weer terug bij de rechtmatige eigenaar en fietsendieven/ helers worden gepakt.

Het is dus zeker belangrijk dat er aangifte wordt gedaan na diefstal van je fiets!
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is de taak van de politie om te onderzoeken en vast te leggen wat er precies is gebeurd. De politie gaat na of er voldoende aanknopingspunten zijn om de dader(s) op te sporen. De ernst van het strafbare feit en de kans op het achterhalen van de dader bepaalt of de politie verder gaat met het onderzoek.

In de praktijk bij een gestolen fiets: WEINIG
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog in praktijk al weet je wie hem gestolen heeft doen ze niks....
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
dat is meestal niet waar.
Hoe het moet of hoe het gaat.

Hoe het moet: Ze moeten een onderzoek instellen.

Hoe het gaat: Ze doen er niets aan, mits er heel veel diefstallen in een bepaalde wijk voorkomen met bepaalde statistieken. Dan kunnen ze er actie op ondernemen. Maar op 1 fietsendiefstal zullen ze niet heel veel doen. Daar is het immers te druk voor en zijn er wellicht andere prioriteiten.

Toegevoegd na 1 minuut:
En na 6 weken krijg je een standaard brief dat er geen verdere aanknopingspunten zijn en dat er geen verder onderzoek gepleegd gaat worden.