stel, er is een erfenis en er is een huis verkocht onder testament, hoe gaat de financiele verdeling. doet de notaris de afhanderling?

Het huis van mijn beide overleden ouders is verkocht, ik ben erfgenaam samen met de kinderen van mijn overleden zus, nu staat in het testament van mijn vader dat ik een prelegaat krijg van 25000 euro , ik vind dit een beetje moeilijk uit te leggen aan mijn neef en nicht temeer omdat ik sowieso al de helft krijg. Hoe gaat de financiële afhandeling? via de notaris of moet ik als executeer dat regelen? ik hoop het eerste eigenlijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee , zij hebben gewoon recht op het deel van mijn zus , ieder voor 1/4 deel. , ik geef echt geen moer om geld dus wil best wel dat 25000 deel delen met hun , daarom mijn vraag of notaris dat doet,

Het beste antwoord

Je vader heeft een vooruitziende blik gehad.

De 25.000euro nu zijn voor eventualiteiten die je moet oplossen/regelen/betalen, kosten die in het lopende jaar, na het overlijden van je ouders en de verkoop van het huis, waar je misschien geen geld voor zou hebben op dat moment.

Als er een erfenis afgewikkeld moet worden, is de laatste stap de belasting. Dit onderdeel duurt erg lang, ongeveer een jaar !
Dan pas kan de notaris zaken afhandelen en 'het geld overmaken'.

Advies/antwoord

Niet de 25.000euro geven aan/of delen met je neef en nicht, is bedoeld voor kosten in het jaar (mijn ervaring) dat de erfenis nog vastgehouden wordt door de belasting.

Sterkte met alles !

Toegevoegd na 6 minuten:
Als executeur moet je aan het einde van de rit checken of alles goed geregeld is, dus eigenlijk het totaalplaatje beoordelen.
begrafenis, verkoop huis, notaris, is alles/iedereen betaald/is het testament nageleefd (kan niet op de term komen) ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (2)

Als er een testament is zal de notaris dat afhandelen.
ronron1212
11 jaar geleden
Die notaris moet natuurlijk wel weten dat de erflater is overleden, dat gaat niet vanzelf. Dus benader een notaris, en verzoek hem/haar de erfenis te verdelen.
Als er onroerend goed in de nalatenschap zit moet je sowieso langs een notaris, en die zal het naadje van de kous willen weten.
Hoe kom je overigens aan dat testament? Dat zal toch ook via een notaris gekregen zijn?