Wat zijn de voor en nadelen aan het Boedisme?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boeddhisme? :p

Antwoorden (6)

De vraag is niet te beantwoorden.

"Whether you believe in God or not does not matter so much, whether you believe in Buddha or not does not matter so much. You must lead a good life."

- Dailailama
14 jaar geleden
Voordelen zijn per persoon verschillend, een nadeel is deze: iedereen die zich 'boeddhist' noemt is een volgeling. Hij die volgt, zal geen nieuwe wegen ontdekken, maar slechts de reeds aangelegde wegen en regeltjes volgen. Oftewel, ook boeddhisme werkt een tunnelvisie in de hand, wat overigens een eigenschap is van alle religies waarbij van je verwacht wordt dat je jezelf een volgeling noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je door een gebied zoals Tibet reist, wat heeft dat voor invloed in zowel de voordelige als nadelige zin op de mensen en de omgeving. Dat zijn vragen waar wij eigenlijk vaak niet bij stilstaan als wij reizen in een land. Vaak willen we alleen de voordelen zien en niet de nadelen. Onderstaand geef ik afzonderlijk voor de cultuur en het milieu de voor- en nadelen van het toerisme in Tibet weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat om voor en nadelen van BOEDDHISME niet toerisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is Tibetaanse Boeddhisme
Ha, die Gast10389;

Een geloof of ideologie aanhangen is geen kwestie van plussen en minnen, maar van overtuiging. Als een geloof of ideologie jou 'past', als het goed voelt, is dat eigenlijk genoeg. Je bepaalt zelf hoe ver je er in gaat. Als ik zo zou redeneren zou ik misschien moslim kunnen worden, behalve dat ik graag een borrel drink en mijn vrouw liever zonder hoofddoek zie. En niet achter voorgangers aanloop. En wars ben van dogma's. Het kan en mag, maar zo werkt een overtuiging in mijn beleving niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boeddhisme is evenals andere religies een manier om macht uit te oefenen over andere mensen, vooral ook om mensen imn bedwang te houden. Submission (onderwerping) is het centrale begrip hier.

Dat is ook duidelijk als je naar Tibet kijkt, DE priesters van tibet hebben de bevolking verschrikkelijk uitgebuit. 'Submission to the bottomline'. Daarom is het ook goed, dat de chinezen dat zootje uitbuiters eruit heeft gegooid.

Het kwalijke aspect van het boeddhisme is oor mijn gevoel vooral dat jij zelf alle schuld hebt aan de dingen die jou overkomen in het leven. Gaat je kind dood, dikke bult eigen schuld. Er is voor mijn gevoel een sterke relatie met het begrip erfzonden van de christelijke kerken, alleen anders ingevuld.
Je bent arm en hongerig volgens het Boeddhisme, omdat je een zondaar bent. Je mag niet jaloers zijn op de rijke priesterstand en de adel, omdat wij al gereïncarneerd zijn en omdat wij de armoe en ellende achter ons hebben gelaten.

Verder als je Christopher Hitchens 'God is niet groot' leest dan zal je duidelijk worden dat de politieke rol van de Boeddhisten even dubieus is als die van de andere religies.

Een geloof dat de geest en het vrije indiviu veracht ,
dat onderwerping en berusting predikt en het leven schamel en vergankelijk vindt, is slecht uitgerust om zichzelf tegen het licht te houden . Mensen die genoeg hebben van de conventionele 'bijbelgeloven' of het materialisme van het Westen, en naar 'verlichting' zoeken door hun eigen kritische vermogens op te heffen en in een of andere vorm van het nirwana te treden, moeten zich beter op de hoogte stellen van de politieke realiteit van het Boeddhisme.

Voordelen? Die zijn er niet, misschien wel schijn voordelen. Dat had leven in Metropolis of in de DDR ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wil niet flauw doen hoor maar je hebt heel erg duidelijk je NIET echt verdiept in het onderwerp,
en van de dingen waar je 'iets over gehoord hebt' heb je eerlijk gezegd niet zo veel begrepen. Dus laat je onmiddelijk en nogal duidelijk een hele berg voor-oordelen erop los.
Wat erg jammer voor jezelf is. Voor het Boedisme maakt het niet zo uit.
Nadelen: Als je het als 'overtuiging' beschouwd en je bent succesvol in andere mensen daarin te vangen, dan is het zoals *elke stroming* gevaarlijk. Zodra iemand iets doet omdat iemand anders zegt dat het zo moet, is hij/zij fout bezig.

Voordelen: Als je het als levensinstelling loslaat van allerlei politieke verwikkelingen in sommige landen en los ziet van zijn aziatische (dus voor westerlingen wat vreemde) wortels,
het dus beschouwd als letterlijke 'levensbeschouwing' zonder goden, rituelen of andere toneelstukjes, dan kun je er veel energie uithalen en genieten van allerlei vormen van schoonheid.