Hoe kun je het beste nagaan of iets wat in de krant staat, precíes waar is?

Men zegt weleens: 'De krant brengt leugens in het land.' Ook worden er weleens dingen in gezet, die alleen nog maar gerúchten zijn. Of bijvoorbeeld broodje-aapverhalen. Hoe kan men het beste nagaan of iets klopt of niet? (Als ik iets niet vertrouw, zoek ik het eerst op in andere kranten. En als dan iets van 3 bronnen hetzelfde zeggen, denk ik dat het betrouwbaar is, maar wat zouden jullie doen)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor de gehele informatie van een onderwerp kun je beter meerdere kranten lezen. Want bijna elke krant heeft een stroming waar die vandaan komt. Om verschillende kranten te lezen kom je het beste achter de waarheid denk ik zo.

Opzoeken of het bericht ook op sites zoals nu.nl kijken of nos.nl.

Dat is lastig want soms nemen kranten iets over uit een (nep) persbericht wat andere kranten of nieuwssites ook overnemen. Dan heb je weinig aan 3 van die bronnen. Vaak heeft de krant zelf een bronvermelding (bij een onderzoek bijvoorbeeld) en dan kun je dat nalezen en bekijken of ze wel goed de conclusie hebben opgeschreven. Over het algemeen moet je er van uit gaan dat een goede krant (ik laat even in het midden welke kranten dat zijn) in Nederland over het algemeen wel goed zit maar soms moet je zelf je gezonde verstand gebruiken en soms kun je volstaan met inderdaad zoeken naar andere bronnen die niet van dezelfde 'bron' komen.

Ten eerste zou ik altijd een kwaliteitskrant proberen te lezen. Je kunt via krantenwebsites ook nagaan of het bericht wat je gelezen hebt, in orde is. Je kunt ook kijken of je bij de krant veel negatieve reacties op het geschreven stuk van zogenaamde schrijvende lezers kunt ontdekken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100