Als k iets Verhuur ben ik dan ook verantwoordelijk voor reparaties?

ik verhuur wat licht een geluidsapparatuur aan een organisatie na jaren verhuurt te hebben komen zei in een met een rekening voor vervangen van lampen etc mag dit zomaar ? we hebben geen contract verder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet handig om zonder contract te werken dus....

Het beste antwoord

Je zit hier met een zeer complex juridisch probleem. Voor er een concreet antwoord gegeven kan worden, moet vastgesteld worden wie jij bent. Ben je gewoon een privépersoon die een vergoeding voor slijtage aan verleende eigendommen ontvangt, of een bedrijf die een huurprijs in rekening brengt. Een privépersoon die een huurprijs in rekening brengt, mag dit alleen wanneer dit bij de belastingdienst wordt opgegeven.

Wanneer je verhuurt, ben je verantwoordelijk voor het goed functioneren van het verhuurde. Je dient dan duidelijke afspraken (mondeling of beter nog, op papier) te maken over aansprakelijkheden. Zolang je aan een bedrijf of organisatie verhuurt, kunnen deze afspraken verregaand zijn. Verhuur je aan een privépersoon, dan mogen jouw voorwaarden die in het consumentenrecht niet overschrijden.

Over het algemeen mag je zeggen dat de huurder aansprakelijk is voor alle schade veroorzaakt door onbedoeld gebruik zoals valschade e.d. gezien het om licht en geluid voor (kleinschalige) evenementen gaat, moet het wel tegen een stootje kunnen.

Schade en slijtage door regulier gebruik is voor jouw rekening. Je moet de klant dan ook voorzien van reserveonderdelen zoals lampjes en eventueel zekeringen zodat de klant bij problemen zelf de boel werkend kan houden. Je mag van een klant op dit gebied enige zelfredzaamheid verwachten.

Is de schade groter, bijvoorbeeld het uitvallen van een motor/kortsluiting e.d. dan moet er een afspraak zijn dat de klant eerst met jou contact opneemt voor de klant zelfstandig reparaties uit laat voeren. Naast een onvoorspelbare rekening, praat je namelijk ook over mogelijk verlies van fabrieksgarantie.

Het is verstandig om ook hier goede afspraken te maken. Stel dat je een mengpaneel levert en dat werkt niet, dan kan het maar zo zijn dat het hele evenement van de klant daar onder te leiden heeft. Wanneer aantoonbaar is dat het mengpaneel vanaf het eerste moment niet heeft gewerkt en jij geen noodoplossing voorhanden hebt, kan jij aansprakelijk worden gesteld voor de totale schade die jouw klant hier onder te leiden heeft. De kosten kunnen dus veel hoger oplopen dan de kosten van het mengpaneel zelf.

Ik weet natuurlijk niet over welke schade je het hebt, maar zeker als de klant al langere tijd gebruik maakt van jouw diensten, zou ik het maar gewoon accepteren en de volgende keer een contract op tafel leggen. Je mag een contract in gewone mensentaal opstellen. Daar is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Grote verhuurbedrijven zoals Flashlight en Rental verhuren licht inderdaad inclusief de lampen.
Er worden (gemerkte) reservelampen meegeleverd, defecte lampen moeten dan ook retour ten bewijze dat ze niet weggegeven of verkocht zijn.
Je moet je verhuurprijs afstemmen op normale slijtage.
Je kan de huurder wel aansprakelijk stellen voor schade die door onoordeelkundig gebruik of vallen ontstaan is.
Defecten zullen ook door jou uitgevoerd moeten worden, de huurder heeft dan recht op vervangende apparatuur tijdens de reparatie.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt natuurlijk wel bezwaar maken tegen het feit dat ze zonder jou te raadplegen zelf nieuwe lampen gekocht hebben.
Wellicht had je zelf nog reservemateriaal of kun je goedkoper lampen kopen dan de huurder.
Ik zou maar eens goede afspraken voor de toekomst van de overeenkomst op papier zetten of de huur beëindigen als je niet tot overeenstemming kunt komen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Rental = Rent-All

Toegevoegd na 3 uur:
Als je al zeer lange tijd de apparatuur verhuurt dan zou je ook kunnen voorstellen aan de huurder om de apparatuur voor een redelijk bedrag over te nemen.
Waarschijnlijk heb je dan intussen als huur al meer dan de nieuwprijs van de apparatuur ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als verhuurder ben je verantwoordelijk voor de goede werking van het verhuurde. Blijkbaar was dit nu eens niet het geval. Als de reparatiekosten reëel lijken, zou ik ze maar betalen en er niet moeilijk over gaan doen. Immers zo kan je een goede klant verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je apparatuur verhuren zonder contract is niet erg verstandig.
Maak gewoon een contractje op met verhuurvoorwaarden en een borgsom.
In die verhuurvoorwaarden zet je o.a. dat reparatie van borgsom afgetrokken wordt.
Als u niets afgesproken hebt over deze kosten kun je niets verhalen op huurder tenzij het overduidelijk is dat schade ontstaan is door grove oneigenlijk gebruik van de huurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen dat mogen ze niet.

Als verhuurder ben jij verplicht om storingen en dergelijke op te lossen, de huurder is ook verplicht om u de kans te geven om deze storingen op te heffen, als eerste dient de huurder u van de gebreke op de hoogte te stellen.

Heeft de huurder u op de hoogte gesteld en hebt u te kennen gegeven dat zij de storing zelf moeten verhelpen dan zijn de kosten voor u, hebben ze zonder enige mededeling de storing verholpen zijn de kosten voor de huurder.

Dit zijn de standaard regels voor huur en verhuur.

Echter zou het verstandig zijn om een goed en duidelijk contract op te maken zodat elke vorm van misverstand in dergelijke zaken voorkomen wordt.