is het wettelijk wel toegestaan dat treinen soms bomvol zitten met reizigers?

Als er iets zou gebeuren bij een trein die bomvol is kunnen de reizigers geen kant op.
In discotheken en dergelijke moeten de vluchtroutes/nooduitgangen altijd bereikbaar kunnen zijn voor eventuele nood situaties.
Kortom als er -zeker in openbare ruimtes- gelet moeten worden op de veiligheid hoe zit dat dan bij de ns?
Is hier wettelijk iets over aangegeven en zo niet stel dat het een keer fout gaat wie is er dan schuldig?
De ns omdat ze de overvolle treinen niet aanpakken of wordt het dan afgedaan met "overmacht"?

hoe is dit wettelijk geregeld omtrend de veiligheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt er rustig vanuit gaan dat dit wettelijk is toegestaan, en ook dat het veilig is. 100% veilig krijg je het nooit, maar de risico's zullen aanvaardbaar zijn.

Treinen zijn soms wel overvol, maar het is hier nu ook weer niet zo, als in Japan, dat mannetjes met witte handschoenen aan, de reizigers in de trein duwen en proppen. Reizigers zijn tegenwoordig mondig genoeg. Een paar herfstbladeren op de rails, of wisselstoringen door de sneeuw geven veel ophef, en als dit echt onveilig zou zijn, zouden er allang maatregelen zijn genomen. Je hoort er van Rover (de reizigersvereniging) ook niets over.

Bovendien is het zo dat 2e kamerleden bijna allemaal met het OV reizen (gratis OV) en hoewel ze 1e klas reizen, zullen ze dit soort situaties best signaleren, als het onveilig zou zijn.

Een trein is geen disco. Als er brand is in een trein, of een andere rampzalige situatie, kunnen reizigers altijd 2 kanten op, (eigenlijk 4 omdat je er aan 2 kanten uit kunt) en het aantal reizigers per uitgang is lang niet zo hoog als in een disco. De grootste problemen, het opgesloten zitten, of elkaar onder de voet lopen, zijn daardoor al nauwelijks relevant.

Als in Nederland nieuwgebouwde tunnels, nog maanden dicht blijven, omdat het allemaal nog nèt niet helemaal veilig is, dan kun je er vanuit gaan dat de veiligheid in treinen ook goed is geregeld. Mij lijkt het winkelen in een bomvolle Ikea of Bijenkorf rond de kerst of Sinterklaas dan ook een stuk onveiliger, dan het reizen in een overvolle trein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee want weet wel zeker van niet. en zou jij dan uitstappen ergens op een verlaten station omdat het de veilligheid in gevaar zou komen wanneer er meer mensen bij komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik stel een vraag in het kader om er meer over te leren, dit antwoord bevat los van een hoop gejammer geen enkele waarde en ik raad je aan om het de volgende keer als reactie neer te zetten als je er geen verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het lijkt me duidelijk als die wet er zou zijn dat de treinen niet zo vol zouden zitten he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij moet blijkbaar nog een hoop leren over de logica van deze wereld maar goed ik ben al blij dat je geleerd hebt over hoe je een reactie kunt geven bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm ik betwijfel aan de logica die jij ziet. want zoals ik al zeg als die wet er zou zijn zouden niet zo vol zitten?