Een echt woordenboek ken ik niet maar hier heb je een woordenlijst. Beter iets dan niets.

http://www.wordgumbo.com/ie/ini/rom/rom.htm
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De meest gesproken taal onder Zigeuners is Romani.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diverse talen kunnen zigeuners spreken, afhankelijk van waar zij oorspronkelijk vandaan komen. De taal van de Roma is het Romani. De Sinti spreken Sintitaal. Beide zijn geen schrijftaal, en er bestaan dus ook geen woordenboeken van.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn geen diverse talen, maar diverse dialecten.
Amadea
12 jaar geleden
Van welke taal dan, Indiaas?
Bagoens, is ook een taal van zigeuners
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
bargoens.sorry kan het niet laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, was een spelfoutje van mij :)
De huidige Zigeunertaal bestaat uit wel zestig dialecten, die leenwoorden hebben opgenomen uit de talen van de landen waar de zigeuners korter of langer verbleven. Het omgekeerde gebeurde ook, zij het op kleinere schaal: andere talen, waaronder het Nederlands, hebben woorden ontleend aan de Zigeunertaal. (lees hier meer over in de bron)

De zigeuners noemen hun taal Romani. Het Romani is een Indi­sche taal die verwant is met het Oudindisch of Sanskriet en met moderne Indische talen als het Bengali in Bangladesh, het Hindi in India en het Urdu in Pakistan. Een woordenboek bestaat hier niet van.
De algemene naam die de zigeuners zichzelf geven, is niet zigeuner, (die naam gebruiken alleen niet-zigeuners) maar Rom of Roma, wat letterlijk ‘man, echtgenoot’ en vandaar ‘zigeunerman’ betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er zelf 1 de taal oorspronkelijk is manisch, maar veel spreken nu bargoens omdat de oorspronkelijke taal verwaterd
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn man was voor de helft gitano. Ik ontmoette hem in Sevilla in 1963. Het dialect waar hij bekend mee was, en wat gesproken wordt door vele zigeuners in het zuiden van Spanje is een offshoot van romani en vermengd met Spaans. De familie noemde dit calo. Een manier om uit te vinden of iemand gitano is de vraag "vende cal"?