Bestaat er een dwang om een dwangneurose te onderdrukken?

Je doet de deur deur dicht... Heb ik die deur wel dichtgedaan?.... Daar mag ik niet aan denken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dwang om een dwangneurose te onderdrukken klinkt negatief. Dat zou dan zijn dat je jezelf dwingt om vermijding te vermijden. Dat is erg lastig, want waar begint gezonde vermijding en waar wordt het een obgezonde dwang...
Ingewikkeld vraagstuk waar ik zelf geregeld mee worstel.

Het beste antwoord

Een algemeen toegepaste methode om van dwanghandelingen af te komen is uitstellen. Spreek af dat je na vijf minuten je handeling mag verrichten. Na gelang de tijd verstrijkt zal de behoefte afnemen. Het uitzicht op het mogen verrichten van de handeling maakt het wachten beheersbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de angsklinniek waar ocd behandeld werd moest je juist doen of laten waar je angst voor had. Met jezelf moest je dan tevoren een tijd afspreken hoe kang je jezelf er mee ging confronteren.
Bv jij wil de deur dicht doen. Dit mag niet, dus laat je bewust de deur open en ga je er een half uur op letten door bv op een bankje in je straat ernaar te kijken. Je merkt dan dat je angst steeds groter wordt, maar je mag niet eerder ingrijpen. Je mag ook niet langer blijven zitten als je merkt dat het goed gaat.
Dit om emotie gestuurd gedrag (angst) de baas te laten zijn.
Je moet de tijd wel uitbreiden de volgendw keer, of de opdracht moeilijker maken. Bv door niet op het bankje te zitten maar nog wat verder weg.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je afvragen of het voor jou belangrijk is of jij die deur hebt dichtgedaan. Daar gaat het tenslotte om.
Gaat het om de voordeur? Ja dan is het wel handig dat je zeker weet of je deur hebt dichtgedaan. Belangrijk of niet? Niet?, dan ga je met je gedachten naar iets wat je weer moet doen. Je zult zien dat je het daarna vergeten bent. Verder zou ik er ook geen groot issue van maken. Is helemaal niet nodig.