In 1439 overleed een inwoner van 's-Hertogenbosch, Reinier van Arkel genaamd. Bij testament liet hij weten dat een gedeelte van zijn vermogen besteed moest worden aan de verpleging van "(zes) arme sinneloze men­sen". Zo ontstond in 1442 Reinier van Arkel aan het Hintha­merein­de in 's-Herto­gen­bosch. Na de fusie in 1998 met het RIAGG en het RIBW is GGZ ’s-Hertogenbosch ontstaan. In 2006 is de naam veranderd in de Reinier van Arkel groep.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is het oudste, nog bestaande psychiatrische ziekenhuis van Nederland. Het aantal patiënten nam aanvankelijk langzaam toe. In 1800 bijvoor­beeld waren er 60 patiënten. Met de invoering van de Krankzinni­gen­wet in 1840 groeide het aantal patiënten explosief.
Amadea