Alle achternamen hebben een afkomst. Als je Weijland met je achternaam heet, betekend dat dan dat je daar verwekt bent?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je Weijland van je achternaam heet, dan betekent dit dat je Weilanden had en daar liet je mensen op werken die 'van Duurling' heten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dan vond een van jou voorouders het grappig om aan Napoleon te vertellen dat ze zo heette.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, achternamen werden vroeger gekozen door de mensen zelf. Men koos dus een naam naar aanleiding van hun beroep of waar ze woonden enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard niet. Vroeger gebruikte ze ook een soort nick-names, bijvoorbeeld tijdens de oorlog. Dit was een vorm van verzet of een manier van onderduiken. Dit lijkt mij waarschijnlijker dan het verwekken in een weiland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet vanzelfsprekend. Je voorouders hebben in de tijd van Napoleon een achternaam mogen kiezen. Vaak gebruikte men daar de plaatsnaam voor van waar ze woonden (van der Horst) of de namen zoals ze ze al gebruikten om onderscheid te maken tussen verschillende mensen met dezelfde naam. Bijvoorbeel Jansen (Jans zoon). Ook werd het beroep van de betreffende persoon vaak gebruikt als inspiratie voor de achternaam. Denk aan goudsmit, timmerman, visser etc. Weijland kan ontstaan zijn doordat je voorvader agrariër was, of weilanden verpachtte. Verzin maar wat. Maar de kans dat die naam gekozen is omdat de persoon daar verwekt is acht ik klein.