Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Nee. Luiden doen ze 's nachts niet, wel slaan. Het hangt er een beetje van af of dat elk half uur of elk kwartier is, maar dan slaat hij. Onze kerkklok slaat om drie uur drie keer bimbam, om kwart over bim, om half vier vier keer bim, om kwart voor bimbam en om vier uur vier keer bimbam.
Luiden doet hij 's zondags voor de diensten, en als er een rouw- of trouwdienst is.
Luiden is overigens vaak een stuk teruggebracht vergeleken met vroeger, omdat het vaak als geluidsoverlast wordt ervaren. Het is nu korter.

Klagen moet je, als je dat wilt, trouwens bij de burgerlijke gemeente doen. Die is negen van de tien keer de eigenaar, ook al is de rest van het gebouw eigendom van de kerkelijke gemeente. Dat stamt nog uit de tijd van Napoleon.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het verschil is trouwens dat bij slaan de klepel een mep tegen de klok geeft, en bij luiden gaat de klok heen en weer en komt zo tegen de klepel aan. Luiden maakt zo veel meer geluid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij ons wel dus lijkt me wel ja
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Elk uur het aantal uren en de meeste zelfs op halvw uren.

Om 3 uur 3x
Op halve uren 1x
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt wel. Ik heb erg veel moeite met inslapen. Als ik dan net begin weg te dommelen slaat de klok en schrik ik meteen weer wakker. Om half één, één uur en half twee slaat de klok maar één keer, dus dan weet ik gelukkig niet hoe laat het is. Daarna ga ik zelfs ongewild de slagen tellen, zodat ik me nog drukker maak om het feit dat het al zo laat is en dat ik nog steeds niet slaap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je op het uurwerk duidt, dan wel ja.
als de klok functioneert zal hij ook 's nachts slaan.
het luiden van de kerkklokken is een ander verhaal.
die worden geluid om de parochianen te laten weten dat het tijd is naar de dienst te gaan, tenminste bij rk-kerken werkt dat zo.
midden in de nacht wordt er dus niet geluid.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding