Hoe en waar kun je meer te weten komen over je huis en grond en familie, wat er voorheen geweest is tot 200 jaar terug?

In amerika zijn dingen vaak goed gedocumenteerd. Panden zijn al honderden jaren in een familie, mensen weten wie er 200 jaar heeft gewoond, wat zijn beroep was en waaraan hij is overleden bijvoorbeeld. Als wat een pand heeft dienstgedaan etc. Heel vak komt dat ook terug in programma's. Nu zou ik heel graag meer willen weten over het huis waar ik woon, het is bijvoorbeeld eens afgebrand, maar ik kan er niet eens achterkomen wanneer dat is geweest terwijl dan minder dan 20 jaar is. Ik zou graag willen weten wat hier eerder is geweest, bijvoorbeeld 200 jaar terug. Een winkel? Een weiland? dat soort zaken. Maar waar kan ik daarvoor terecht? Hetzelfde zou ik graag willen weten over mijn ouderlijk huis. En ook zou ik graag meer willen weten over mijn voorouders. Stamboomwebsites halen niets uit, mijn achternaam komt bijna niet voor in nederland ondanks dat het toch echt nederlands is. Heeft iemand enig idee welke wegen ik moet bewandelen voor beide zaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou zeggen dat het juist makkelijker zoeken is als je een weinig voorkomende achternaam hebt. Iemand die Jansen heet, lijkt mij veel meer moeite te zullen hebben met zoeken, omdat (bij wijze van spreken) driekwart van het land zo heet. Toch grappig. :) Succes met je zoektocht! :)

Het beste antwoord

Kadaster of gemeentearchief.
En voor je stamboom zelf gaan zoeken dan he, als n ander het nog niet gedaan heeft. Je begint met de trouwboekjes e.d. en gaat terug via doop en overlijdensakten, of notariele akten.(worden vaak cursussen voor gegeven, ook via gemeentearchief of heemkundekring
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het nationaal archief, het kadaster, genlias,
zoek genealogie, er ligt een schat aan informatie