Mag de beul weigeren om het doodsvonnis te voltrekken als deze zelf aan de veroordeling twijfelt?

Zoals bij bv Troy Davis (Waar veel twijfel was(?))

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. (Helaas?)
Het kwam bij me op als gebruikersnaam omdat er LEER in zit en je van/op deze site veel kan leren + op dat moment denkende aan de beeldschone Petra uit, idd, Leerdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie is is(was?) Troy Davis?

Antwoorden (7)

Hij kan ontslag nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want dat is zijn werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan zou hij voor eigen rechter spelen.
Dit is net alsof een agent de opdracht krijgt om iemand te arresteren, maar dit niet doet omdat hij die persoon daarvoor te aardig of iets dergelijks vindt.
In dat geval wordt de agent ontslagen, zo zal ook de beul worden ontslagen als hij weigert het doodsvonnis te voltrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Want dat zou ook betekenen dat hij geen plezier aan zijn werk heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry.... Stom grapje weer van mij.
In principe kun je altijd aan je werkgever doorgeven dat je moeite hebt om een bepaalde handeling van je werk te verrichten. Zo zijn er in Nederland ambtenaren die wel een man en vrouw huwen, maar geen man met een man of een vrouw met een vrouw.

Je werkgever kan je daarop in principe vrijstellen of aangeven dat het tot je takenpakket behoort. Mijn inziens zal een goede werkgever proberen rekening te houden met de situatie. In het geval van leven en dood lijkt het me wel zo kies dat de werkgever ook een beul kiest die ten volle achter de handeling staat.

Waarschijnlijk zal een weigerbeul niet in het nieuws komen, als het al zo zal zijn, en zal dit intern worden opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Iedereen mag een opdracht weigeren die niet overeenstemt met zijn gevoelens / geloof, hij mag echter niet de uitspraak van het gerecht bekritiseren.

Echter hangt daar ook een prijskaartje aan en zal de "beul" hoogstwaarschijnlijk ontslagen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een executeur (beul) is vrijwel altijd iemand die vrijwillig deze functie op zich neemt en deze dus ook kan weigeren.

Het ter dood brengen van mensen in bv de USA loopt over vele schijven, de gevangenisdirecteur geeft de opdracht, de aansluiting aan het apparaat wat de dood veroorzaakt gebeurt door dikwijls anderen dan de beul, niet zelden drukken meerdere mensen de knop van het doorgaans geautomatiseerde dodingsproces in , zodat niet te zeggen valt wie de echte kogel/stroomstoot/gifspuit heeft geactiveerd.

Het klinkt raar maar beroepsbeulen willen een zo pijnloze executie, ze worden mestal niet gestuurd door haatgevoelens maar pogen op een zeer professionele wijze hun werk te doen.

Ik heb het dan wel over beulen in gecivaliseerde landen,
voor zover je de doodstraf uberhaubt gecivaliseerd kunt noemen.

Een persoon die weet dat hij/zij er inwendige morele problemen spelen, zal zich terugtrekken.
Dwang zal dan niet gebruikt worden om de beul zijn werk toch te laten doen.