Mag een uitgaansgelegenheid (eetcafe / broodjeszaak) je weigeren als je geen consumptie neemt maar de mensen met wie je bent wel?

De situatie: 2 vrienden gaan op het terrasje van een eetcafe (of hoe je dat ook noemt) zitten. De ene vriend neemt een kopje koffie met een gebakje, de andere vriend neemt niets. Die vriend neemt niets omdat hij ziek is en alleen drinkvoeding tot zich neemt. Dit is niet zichtbaar, net als zijn ziekte niet.
De ober zegt dat de persoon die geen consumptie neemt niet mag blijven zitten, je mag alleen een plek in nemen als je een consumptie neemt. Op zich begrijpelijk, als het druk is bijvoorbeeld. Echter, het gehele terras is op die 2 vrienden + 2 oudere dames geheel leeg. De vriend legt nog uit dat hij niets kan eten vanwege ziekte. Toch moet hij weg.
Hij wilde eigenlijk ook even uitrusten op dat terrasje, maar dat was hem niet gegund. Hij mocht op het algemene bankje in de regen zitten, terwijl zijn vriend zijn kopje koffie opmaakte.

Mag dit eigenlijk? Waar kan je de regelementen vinden hieromtrent, zodat je niet elke keer opnieuw wordt weggestuurd bij eetgelegenheden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dit mag, het staat de broodjeszaak vrij om deze regel zelf te maken en te hanteren. Erg klantvriendelijk is het niet.

Ja dit mag, maar in de praktijk zal dit niet gebeuren. -in jouw situatie kan de ene het kopje koffie en de ander het gebakje nemen. (wie het opeet maakt niet uit) -je kan samen één consumptie delen. Als dit bij mij echt zou gebeuren dan zou ik als bestellende vriend mijn koffie terugsturen en ook weg gaan. Toegevoegd na 3 minuten: Ik eet af en toe een eigen gesmeerde boterham op een terrasje terwijl andere bestellen. Dit ook om medische redenen, wel kies ik een plekje aan de rand, zodat als er gezeur komt ik naast het terras kan gaan staan.. (nog niet gebeurt)

Als de rest wel een consumptie neemt is dit wel vreemd maar een hoop mensen vergeet dat er huur betaald moet worden ook voor t terras gas en licht en personeel kosten heel veel geld vandaar consumtie verplicht

Ja dat mag. Je bent niet op eigen terrein dus de baas of werknemer mag je wegsturen. Echter is dit niet slim omdat jullie dan waarschijnlijk met z'n drieën weg zullen gaan en ze uiteindelijk niks aan jullie verdienen. In de praktijk zal dit dan ook niet voorkomen. Wat je altijd kan doen als jullie toch in deze situatie terecht komen is dat als jouw vriend twee dingen wil bestellen, jij daar een van besteld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100