Mag een uitgaansgelegenheid (eetcafe / broodjeszaak) je weigeren als je geen consumptie neemt maar de mensen met wie je bent wel?

De situatie: 2 vrienden gaan op het terrasje van een eetcafe (of hoe je dat ook noemt) zitten. De ene vriend neemt een kopje koffie met een gebakje, de andere vriend neemt niets. Die vriend neemt niets omdat hij ziek is en alleen drinkvoeding tot zich neemt. Dit is niet zichtbaar, net als zijn ziekte niet.
De ober zegt dat de persoon die geen consumptie neemt niet mag blijven zitten, je mag alleen een plek in nemen als je een consumptie neemt. Op zich begrijpelijk, als het druk is bijvoorbeeld. Echter, het gehele terras is op die 2 vrienden + 2 oudere dames geheel leeg. De vriend legt nog uit dat hij niets kan eten vanwege ziekte. Toch moet hij weg.
Hij wilde eigenlijk ook even uitrusten op dat terrasje, maar dat was hem niet gegund. Hij mocht op het algemene bankje in de regen zitten, terwijl zijn vriend zijn kopje koffie opmaakte.

Mag dit eigenlijk? Waar kan je de regelementen vinden hieromtrent, zodat je niet elke keer opnieuw wordt weggestuurd bij eetgelegenheden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had niet eens de moeite genomen om mn kopje koffie op te drinken...
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zou ook weggelopen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft mijn vriend ook niet gedaan ;) we gingen samen maar weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vervelende hiervan is dat het regelmatig gebeurt dat er mensen op een terras gaan zitten om bv te schuilen tegen de regen of om even uit te rusten en deze terrasjes zijn daar niet voor. Als hij bv net een paar hangjongeren heeft weggestuurd om dezelfde reden en zij zien dat deze persoon wel mag blijven zitten zonder consumptie te nemen kan dat ook weer voor problemen zorgen en daarom krijgt het personeel dan ook vaak de opdracht om geen uitzonderingen te maken en hier 1 lijn in te trekken. Het menselijk aspect is hier dan inderdaad ver te zoeken. Nu ben ik het wel met je eens dat gezien er 2 mensen wel een consumptie nemen de keus om dan alle 3 weg te lopen de beste keus is geweest. Ik vind persoonlijk dat er wel onderscheid gemaakt kan worden als er een duidelijke uitleg gegeven wordt dat deze persoon een gezondheidsprobleem heeft. Want nu komt het er eigenlijk op neer dat hij dus nooit ergens op een terrasje zou kunnen zitten met vrienden. Ik denk alleen dat niet de ober maar de eigenaar hier op aangekeken moet worden. Of jullie hadden eventueel even kunnen vragen naar de bedrijfsleider / eigenaar van deze gelegenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging van 3 mensen uit maar het bleken er maar 2 te zijn.Mijn reactie blijft verder hetzelfde:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die koude douche vind ik een geweldig idee Tanja, jammer dat je geen + kunt geven op een reactie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alweer een + voor Tanja (de redactie krijgt het druk, zo)

Antwoorden (4)

Ja dit mag, het staat de broodjeszaak vrij om deze regel zelf te maken en te hanteren. Erg klantvriendelijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Ik denk zelfs dat het erg dom is van de ober, want nu zal je ook als je wel beide een broodje wilt, liever ergens anders gaan eten
Ja dit mag, maar in de praktijk zal dit niet gebeuren.

-in jouw situatie kan de ene het kopje koffie en de ander het gebakje nemen. (wie het opeet maakt niet uit)
-je kan samen één consumptie delen.

Als dit bij mij echt zou gebeuren dan zou ik als bestellende vriend mijn koffie terugsturen en ook weg gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik eet af en toe een eigen gesmeerde boterham op een terrasje terwijl andere bestellen. Dit ook om medische redenen, wel kies ik een plekje aan de rand, zodat als er gezeur komt ik naast het terras kan gaan staan.. (nog niet gebeurt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk is het wel gebeurt, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achterlijk, maar dan weet je meteen waarom dat terras verder bijna leeg was.
Volgende keer "slim" bestellen.
Als de rest wel een consumptie neemt is dit wel vreemd maar een hoop mensen vergeet dat er huur betaald moet worden ook voor t terras gas en licht en personeel kosten heel veel geld vandaar consumtie verplicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tanja = +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe vervelend de realiteit ook kan zijn is dit wel gewoon een correct antwoord. Ik denk dat je er op afgerekend wordt terwijl je wel ook aangeeft dat je het vreemd vindt. Dus de - vind ik niet gepast. Van mij daarom een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat het terras vol is, dan zijn het gemiste opbrengsten. Maar op het moment dat je dit doet wanneer het terras verder bijna leeg is, dan wekt dit gedrag alleen maar op dat de rest ook vertrekt en dus geen opbrengsten hebt. Daarnaast worden de kosten die jij noemt (de vaste kosten) meestal in de kostprijsberekening meegenomen, dus elk artikel dat je dan verkoopt draagt bij aan de dekking van de kosten. Dit bovenstaande heeft dus betrekking op de situatie als beschreven door de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller zei ook " hij wilde eigenlijk even uitrusten op dat terrasje" , en hoe begrijpelijk dat dan ook is, hier is het terrasje niet voor bedoeld. Ik sta volledig achter de vraagsteller verder maar objectief bekeken is het een bedrijf en geen hulpverlener.
Ja dat mag. Je bent niet op eigen terrein dus de baas of werknemer mag je wegsturen. Echter is dit niet slim omdat jullie dan waarschijnlijk met z'n drieën weg zullen gaan en ze uiteindelijk niks aan jullie verdienen. In de praktijk zal dit dan ook niet voorkomen.
Wat je altijd kan doen als jullie toch in deze situatie terecht komen is dat als jouw vriend twee dingen wil bestellen, jij daar een van besteld.