Weet iemand voorbeelden van publieke en commerciële media?

Ik weet zelf geen voorbeelden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Commerciële media is media die reclame maakt zoals RTL boulevard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige vraag! Media zijn dragers van informatie. Publieke media hebben als doel om objectieve, integere en onafhankelijke informatie te verspreiden. Denk aan het NOS Journaal en mededelingen van de overheid via o.a. persberichten, staatsbladen, bekendmakingen, circulaires en websites. Tot die media horen ook Postbus 51, het Juridisch Loket, Consuwijzer etc.
Hetzelfde geldt voor de media van allerlei overheidsorganen: de politie, waterschappen, gemeenten, provincies enzovoorts.
Ook de media van die organisaties verspreiden informatie die betrouwbaar is.

Commerciële media hebben als primair doel geld te verdienen met het verspreiden van informatie of het amuseren van de doelgroep(en). Denk aan de commerciële omroepen (SBS6, RTL etc.) maar ook b.v. aan allerlei dag- en weekbladen, opiniebladen, special interest bladen (woonmagazines, bladen over natuur en wetenschap, reizen etc.).

Ook zijn er nog de publieke omroepen die subsidie krijgen van de overheid en die "het algemeen nut" nastreven (of dat horen te doen) en daarbij een ideëel doel hebben, in plaats van een commercieel. Toch kun je niet zonder meer zeggen dat alle publieke omroepen "objectieve, integere en onafhankelijke" informatie verspreiden, en dus publieke media zijn. Vanwege hun politieke of religieuze achtergrond zijn publieke omroepen vaak niet objectief of onafhankelijk.
Pieter2011