Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand wat ben bedoeld met : we liggen allemaal in de goot maar sommige van ons kijken naar de sterren?

Ik vraag me af wat ze hier mee bedoelen een leerkracht had dit op mijn examen geschreven en sommige mensen hebben deze zin ook al zo tegen me gezegd maar ik weet eigenlijk niet wat deze zin betekent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Iedereen heeft zijn problemen, maar sommige zien altijd een lichtpuntje.
Of je zou ook kunnen zeggen de een staat positiever in het leven als de ander.

Toegevoegd na 1 minuut:
De sterrekijkers zijn de positievelingen (even voor de duidelijkheid)

Als het slecht met je gaat, je ligt in de goot, kan je gewoon liggen of naar iets moois kijken de sterren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! Ik denkt dat de leerkracht(en), andere dat er wel mee bedoelen.

Andere antwoorden (1)

Mijns inziens heeft het een iets andere betekenis dan mijn voorganger.

Het is een vertaling van de Engelse uitdrukking van Oscar Wilde; "We’re all in the gutter, but some look at the stars”

Met andere woorden, sommigen willen de realiteit niet onder ogen zien, je ligt nota bene in de goot en je gaat maar een beetje naar de sterren liggen kijken. Dus niets ondernemen, niets aan de situatie willen doen, maar een beetje dromen en daar heil in zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pieter2011
14 jaar geleden
Geen idee waar je die wijsheid vandaan haalt, maar ik vind het klasse. Zelfs al zou het antwoord niet kloppen (wat ik me nauwelijks kan voorstellen), ik vind het een + waard!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het probleem is; ik vind beide antwoorden erg goed.... maar ze zijn wel erg verschillend van elkaar... ik ben het iig met degene voor mij eens dat dit een behoorlijk mooi antwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geïnspireerd door deze discussie heb ik zojuist de betreffende passage gelezen. De zin wordt uitgesproken door lord Darlington die in reactie op de opmerking dat vrouwen mannen slecht vinden zegt dat hij mannen niet slecht vindt. Integendeel, mannen zijn goed. Ze zijn alleen volstrekt overgeleverd aan de vrouw (liggen in de goot) maar laten zich door hen betoveren. Hij is echter verliefd op de enige vrouw die hij kent die 'anders' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus eigenlijk, vanuit de context geredeneerd, is de eerste reactie m.i. de betere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Paulo, dan klopt het toch? De realiteit niet meer zien, dromen, ze zijn overgeleverd aan de vrouw. Dat heeft een dusdanige invloed dat ze het niet uitmaken dat ze figuurlijk in de goot liggen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing