Wat moet je doen als iemand uit de EU voor ongeveer 6 maanden in Nederland wil komen werken?

Wie kan mij helpen?

Mijn vriend wil vanaf november komen werken in Nederland.
Het ziet er naar uit dat hij voor ongeveer 5 a 6 maanden in Nederland wilt blijven.

Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal moet regelen zodat hij hier kan komen werken?
Hij zal woonachtig zijn in mijn huis.

En als iemand nog tips heeft om een baan (Engels, Italiaans talig) voor hem te vinden, zijn die altijd welkom!

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het voornaamste wat je moet regelen is dat hij zich in gaat schrijven bij de gemeente. Dat is verplicht als hij langer dan 4 maanden in Nederland wil wonen. (Let op, het gaat hier om de intentie, dus niet pas na 4 maanden inschrijven!)

Hij moet meenemen:
* een paspoort of identiteitskaart
* een recente geboorteakte (kan hij in zijn huidige woonplaats halen).

Hij moet persoonlijk naar het gemeentehuis gaan.

Als jij eigenaar van het huis bent, moet jij een verklaring van inwoning ondertekenen. Als jij je huis huurt dan moet je een verklaring van je verhuurder vragen, dat hij akkoord gaat met het samenwonen.

Na een paar dagen krijgt hij een bevestiging van de inschrijving en ook een burgerservicenummer (BSN). Die heeft hij weer nodig als hij ergens aan het werk gaat.

Als hij ingeschreven staat bij de GBA dan moet hij zich registreren bij de IND. Zie de bron voor de details. Let wel: bij deze registratie gaat het deels om de vraag of hij in Nederland in zijn onderhoud kan voorzien. Ik zou daar dus pas aan beginnen als hij werk heeft (je hebt drie maanden de tijd). Wel zet ik mijn vraagtekens bij hoe verplicht het zou zijn: mijn vriend (uit de EU) woont al ruim een jaar in Nederland en hij wordt niet gehinderd door het niet hebben van een sticker in zijn paspoort. Hij kon zonder problemen een bankrekening openen en een bedrijf bij de kamer van koophandel registreren. Hij krijgt ook gewoon toeslagen en betaalt keurig belasting. Maar goed, het kan geen kwaad om dit aan te vragen.

Verder: let erop dat hij ten alle tijden verzekerd moet zijn voor ziektekosten. In beginsel geldt dat een verzekering in Italië voldoende is, maar zodra hij hier werk heeft moet hij zich in Nederland verzekeren (dan kan hij ook zorgtoeslag aanvragen indien van toepassing).

Tot slot: aan het eind van het jaar moet hij een belastingaangifte doen met het M-formulier. Dit is een speciaal formulier voor migranten. Het formulier is alleen in papieren vorm en komt vaak niet vanzelf naar je toe, maar je moet hem aanvragen. Let erop dat dit formulier over het gehele belastingjaar gaat: dat betekent dat ook zijn eventuele inkomsten in Italië opgegeven moeten worden. Maar er zijn veel details en regeltjes waar we nu nog niet op in hoeven te gaan. Tenzij hij zeer vermogend of zeer goedverdienend is: dan kan het geen kwaad om een belastingadviseur te raadplegen.

Veel plezier met je vriend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Hier kan ik zeker wat mee!

Andere antwoorden (1)

Als hij inderdaad uit de EU komt (behalve bulgarije of roemenie) hoeft hij zich alleen maar in te schrijven bij de IND.