Is er een logische verklaring voor de namen van de snelwegen?

je hebt bijv a 44 ,waar staat de a voor en waar de 44?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

De A staat voor autosnelweg. De N voor nationale weg.

De nummers zijn door de overheid bedacht en voor een groot gedeelte een keer gepland. Als wegen zoals de A3 dan niet gebouwd worden, dan is dat nummer overgeslagen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De meeste landen geven een letter om het type aan te duiden. In Engeland heb je bijvoorbeeld de M1, waarbij M voor motorway staat. in Duitsland Autobahn in Italie Autostrada heet.

De nummering werd door Rijkswaterstaat bepaald a.d.v. het Rijkswegenplan van 1982. Het Rijkswegenplan was overigens al veel ouder. De A nummering dateert uit de jaren 70. Kort gezegd hebben ze eerst bedacht welke snelwegen er in de toekomst komen en daar alle nummers al bij bedacht. Door schrappen, verplaatsen en nieuwe inzichten zijn er hiaten gekomen in de nummering.

Bij snelwegen die over de landsgrenzen gaan speelt de Europese nummering natuurlijk ook een rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helder antwoord!

Andere antwoorden (1)

Als toevoeging op het antwoord hierboven: De nummers zijn gewoon afhankelijk van de volgorde waarin de wegen gebouwd zijn. De A1 was dus de eerste snelweg die in Nederland gebouwd werd, de A2 de tweede, enzovoort. Dat de A3 niet bestaat komt omdat de plannen hiervoor nooit gerealiseerd zijn.