kom ik in de problemen als ik op mijn 2e Eigen Verklaring andere antwoorden invul?

Vorig jaar EV voor mijn rijexamen ingevuld, te eerlijk te geweest over drugsgebruik in mijn verleden en moest vervolgens een ontzettend dure afspraak met een psychiater maken. (220 euro)
hier had ik het niet geld niet voor en moest een tijdje sparen. Nu is mijn aanvraag verlopen en moet ik opnieuw een EV invullen en laten ondertekenen door mijn huisarts (die gelukkig vierkant achter me staat :) ).
Als ik deze keer op alle vragen netjes 'nee' antwoord, krijg ik dan problemen omdat ik evt nog in het systeem van het cbr zou staan? Dit zou me namelijk enorm veel onnodige kosten schelen

(deze vraag al eerder gesteld vandaag, maar toen was de vorm niet duidelijk genoeg, dus die is verwijderd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja, je kunt fors in de problemen komen. Lees de achterkant van de Eigen Verklaring.

"Als u opzettelijk onjuiste opgaven doet, bent u strafbaar op grond van artikel 114 van de Wegenverkeerswet 1994. Het is verboden etc bla bla bla............"

Nog afgezien van het feit dat ze al een eerdere verklaring hebben, die dan tegenstrijdig is (mensen onthouden niet zo goed, maar computers wèl!) en ook dat ik niet zo gauw zou weten, hoe het CBR precies te weten moet komen, wat opzettelijk foute informatie is, zou ik het risico niet lopen. Kortom, je kunt er geduvel mee krijgen, en denk er ook aan, dat je straks je rijbewijs weer moet verlengen.

Wees gewoon eerlijk, en ga naar die psychiater (n.a.v. je eerdere vraag). Die is ook niet gek, en kan prima je "psychische" verleden beoordelen, en of je in staat bent om auto te rijden.

Is dat gebeurd, dan hoeft er geen probleem meer te zijn. Je huisarts staat vierkant achter je, en dan hoeven JA antwoorden op je Eigen Verklaring helemaal niet te betekenen dat je je rijbewijs niet kunt halen.

Je Eigen Verklaring wordt beoordeeld door een medicus (medisch adviseur) en als hij een verklaring van je huisarts krijgt, dan is het m.i. een gelopen race. Die medisch adviseur zit op het CBR achter een buro de zaken te beoordelen, maar heeft jou nog nooit gezien. Je huisarts wel! Het is niet ongebruikelijk dat de medisch adviseur in contact treedt met je huisarts, voor overleg. De mening van je huisarts is dan doorslaggevend, om bovengenoemde redenen. In het kort komt het hier op neer, dat als je huisarts vindt dat je geschikt bent om auto te rijden, je ook auto GAAT rijden!

Heel veel succes met de Eigen Verklaring procedure, en vooral met het behalen van je rijbewijs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erg duidelijk en eigenlijk ook bemoedigend antwoord, heel erg bedankt hiervoor. Ik loop inderdaad het risico van gepakt te worden liever niet. dan maar even er doorheen bijten, voelt mijn rijbewijs straks extra goed tussen de vingers :)
+1 (en meer als het kon)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ik dat dan maar ff doen buuf? ;-) succes met autorijden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aha, bedankt friezin. zin in n biertje? :-P ben nou toch nog wakker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik ook, maar het openbaar vervoer rijdt niet meer..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fryslan boppe! Even over de psych: je krijgt een gesprekje, je moet je vingers naar je neus doen, je armen laten zien of er geen injectie littekens zitten, in een rechte lijn lopen. Tenminste, dat was vroeger zo. Stelde toen niets voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luid en duidelijk antwoord, zeer bemoedigend ook
10 punten voor jou :)

Andere antwoorden (3)

Ik zou niet liegen, dan liever de kosten maken. Je hebt er nu toch voor gespaard?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarheid als een koe :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
friese koe dan he :-D +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee joh een lakenvelder.. wat denk je dan, die zijn veel mooier! :-P
Om het nogmaals in te vullen met hele andere antwoorden dat kan inderdaad problemen opleveren omdat het fraude is. Als je voor het eerst zoiets hebt zou ik overal nee op antwoorden persoonlijk, want een leugentje om best wil om je een hoop kosten te besparen, ja ik zou dat wel zo doen, simpelweg het leven en de rijbewijs is al duur genoeg. En jij hebt een dure prijs betaald voor je eerlijkheid. En waarvoor uiteindelijk? Een levensstijl is een levensstijl en dat hoeft niet in de papieren omdat je een stempel krijgt die je in de toekomst nog wel eens zou kunnen achtervolgen. Die leugentje om best wil is ook wel fraude, maar ja wie zal het weten. Niemand want het staat niet in de papieren. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent al naar die psych geweest dus nu niet meer relevant en geen of beter niet weer wakker maken !
Als je niet weer aan de dope zit oid. dan lieg je niet als je nu het verleden laat rusten !
Over is over en gedaan is gedaan !
2x hetzelfde voor hetzelfde is niet echt zinvol !
En Xtje slagen zou ook helpen,denk ik !
Gewoon goed kijken,ff sappelen voor de appelen,en je haalt dat roze pasje !
Dan begint het echte leren rijden pas !

Succes !!

groet Simon