Wat zijn de voor en na delen van HKZ keurmerk kinderopvang?

HKZ is een overkoepelende organisatie die keurmerken geeft aan kinderdagopvang centra die aan de gestelde criteria voldoen. Het is niet verplicht, de term HKZ staat voor harmonisatie keurmerk in de zorgsector. Is het HKZ speciaal voor kinderdagopvangcentra? is er iemand die iets meer kan vertellen over de voor en nadelen van dat keurmerk? Waarom zou een opvang zonder het keurmerk niet net zo goed kunnen zijn.
Moet je veel inspanningen leveren om aan dat keurmerk te komen en kost het geld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je moet heel veel inspanning leveren om de HKZ te krijgen. Alles moet op papier staan, elke handeling moet in een protocol vaststaan.
Eens per jaar wordt je hierop geaudit. Er wordt dan gecontroleerd of iedereen werkt volgens het protocol en volgens de hoge maatstaven van de HKZ.
Voldoe je er niet aan, ben je je HKZ kwijt.

Het heeft als voordeel dat je als ouder weet dat het Kindercentrum goed gecontroleerd wordt.
Het zegt echter niets over Kindercentra die geen HKZ hebben. Die kunnen kwalitatief ook goed zijn.

Elk Kindercentrum krijgt strenge controles van de GGD, je mag er als ouder dus vanuit gaan dat elk Kindercentrum voldoet aan de gestelde normen. (helaas zijn er soms uitzonderingen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. kan het niet verbeteren ++
Kleine aanvulling: Het HKZ keurmerk zegt alleen iets over de manier waarop het KDV op papier en in de praktijk werkt en hoe de dingen zijn geregeld. Het zegt niets over de manier waarop de groepsleiding met kinderen omgaat of hoe de sfeer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papier en de praktijk kunnen verschillen.
Niet de werkelijkheid wordt gecontroleerd maar het beoogde beleid, dus hoe men het wil doen.
Bovendien is het de vraag of alles beschreven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord inderdaad! Ook een kleine aanvulling, het HKZ is niet alleen voor kindercentra maar voor de hele zorgsector. Dus ook tandartsen en ziekenhuizen enz. kunnen het aanvragen.