Mag je tegen vrienden die op bezoek komen, zeggen dat je niet wilt dat ze niet roken in jouw huis? Ook als het verstokte rokers zijn en het regent?

Ik rook zelf een hele enkele keer een sigaret, maar nooit in huis. Ik vind de lucht die dan blijft hangen vreselijk. En als er veel mensen zijn die roken duurt het soms dagen voor die lucht weg is.

Toegevoegd na 17 minuten:
Sorry, foutje, ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat ik niet wilde dat ze rookten in mijn huis. Maar dat hadden de meesten van jullie al begrepen.
Maar de opmerking was terecht.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het mag zeker. Of het iets verandert aan je gastvrijheid is wat je zelf moet afwegen. Hangt ook van het soort vriendschap af, van hoe vaak ze op bezoek komen. Als je vrienden van ver komen en ze niet vaak op bezoek komen, zou ik er wel anders mee omgaan. En andersom, waarschijnlijk weten je vrienden wel dat dit een punt is voor jou en zullen ze er zelf ook rekening mee houden. Ik zou vragen - als het nodig is - of ze er een beetje rekening mee kunnen houden. En als de geur lang blijft hangen na een gezellige avond, denk je er misschien ook langer aan terug? Ik was vroeger echt anti-roken. Gelukkig ben ik wat milder geworden. Uiteindelijk vind ik de vriendschap belangrijker

Tuurlijk mag je het zeggen. Het is jouw huis. Rokers hebben er wel begrip voor. Aangezien ze in veel cafés en restaurants ook niet mogen roken.

Natuurlijk mag je dat zeggen, het is toch jouw huis? Als ze daar geen begrip voor hebben, lijken het mij geen goede vrienden.

Het is jouw huis, dus jij mag bepalen of daar gerookt wordt of niet! Ook als je zelf af en toe (buitenshuis) rookt. Ik ben zelf zo'n verstokte roker. Als ik bij iemand op bezoek ben waar ik niet mag roken en het regent, is het aan mij of ik mijn behoefte aan een sigaret onderdruk of dat ik toch buiten in de regen ga staan (als ik dan een paraplu mag lenen scheelt dat ook al.. :)).

Om wiens huis gaat het, het jouwe toch? En wie is daar de baas, jij toch? Als jij niet wilt dat de hele boel naar de rook gaat stinken heb je alle recht om dat tegen iedere roker die bij je over de vloer komt te zeggen. Bij mij in huis wordt onder geen enkele voorwaarde door wie dan ook gerookt. Ze gaan maar in de tuin staan en als het regent in de schuur. En al mijn familie, vrienden en kennissen weten dat, nooit problemen.

Wij roken beide niet, maar als er mensen komen die wel roken, verzoek ik ze altijd om buiten te gaan staan. Ik hou ook niet van die geur in mijn huis, kleding, haar etc. Ze doen het altijd. Ik vind daarom ook dat jij het gewoon kan vragen, het is immers jou huis.

Ja hoor, dat kun je best doen. Het is jouw huis. Het wordt alleen wel een beetje moeilijk als je vrienden altijd wel hebben mogen roken bij jou in huis. Je hoeft er natuurlijk geen reden voor te hebben, maar het kan dan b.v. helpen als je net je woonkamer geschilderd hebt en je zegt dat je vanaf dat moment niet meer wil dat er gerookt wordt. Of nieuwe gordijnen, of verkouden, of ... Een klein smoesje helpt vaak wel voor het begrip.

Ja, en vooral omdat jij bepaalt wat er in jouw huis mag en wat niet. Toen ik pas gestopt was wilde ik tolerant zijn ten opzichte van de rokers. Maar iedere keer vond ik het smerig als er in mijn huis was gerookt, terwijl ik o.a. gestopt was voor de frisse lucht. Op een gegeven moment heb ik de asbak verplaatst naar de tuintafel en mocht er binnenshuis niet meer gerookt worden. Ik denk dat dat momenteel een breed gedragen principe is. Hoewel ik het tegenwoordig geen probleem meer vind als er naast me iemand zit te roken gebeurt dat binnenshuis nog steeds niet. Die lucht blijft zo in je gordijnen, je boeken en in je haren hangen.

Tuurlijk mag je dat van mensen verlangen. Ik heb zelf ook gerookt en vond het nooit een probleem om buiten te gaan roken. Nu ik zelf niet meer rook, heb ik eigenlijk nooit aan mensen hoeven vragen buiten te gaan staan, ze deden het vanzelf al. Het wordt steeds normaler dat je binnen niet mag roken, ook bij mensen thuis, zelfs bij rokers wordt vaak alleen buiten gerookt. Prima manier om de rokers te stimuleren te stoppen lijkt mij.

Mijn man en ik roken ook, alleen niet in huis. ook omdat ik het vind stinken als er in huis gerookt wordt. Mijn visite rookt ook niet in ons huis. Daar werd in het begin erg van opgekeken. Opmerkingen van: maar jullie roken ook. Waarop het antwoordt was, alleen niet in huis. Je bepaald ten alle tijden zelf of er in je eigen huis gerookt wordt of niet.

Dat mag je zeker! Laat ze buiten staan roken, maar kijk even uit welke hoek de wind waait. Mijn buren zijn verstokte rokers en deze mooie dagen hangt mijn was lekker in hun walmen. Maar ja, ze roken wel buiten hun eigen huis...

Jouw huis, jouw regels. Schoenen uit, onderzettertje onder een glas, niet roken, blowen, snuiven :P etc. Lijkt me logisch dat jij dat bepaalt.

Je hebt recht omdat te zeggen.En omdat het tog vrienden bliven kan je ze in de balkon laten roken als je een balkon hebt

tuurlijk mag dat! Het is je eigen huis met eigen regels. ;)