hoe kan je het concentratie vermogen van een licht verstandelijk beperkt meisje verbeteren?

ik doe voor school onderzoek naar concentratie vermogen bij een LVG cliënt, hier bij wil ik onderzoek hoe ik haar concentratie kan verbeteren maar op internet vind ik alleen moeilijk op drachten die zijn niet kan uitvoeren hebben jullie tips of mis informatie?

Toegevoegd na 1 uur:
het gaat er idd om dat zij geconcentreerd een taak tot een goed einde kan brengen

wel is waar met begeleiding maar ik wil graag weten hoe ik dat het beste kan doen..

ze is 20 jaar meer geestelijk rond de 5 a 6 jaar

ook moet ik er bij zeggen dat het op een boerderij afspeeld dus een rustige plek word lastig:D

maar iig alvast bedankt:D ik hoop op meer reakties:D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Ik heb geen ervaring met licht verstandelijk beperkte kinderen, maar met kinderen op zich kun je de concentratie verbeteren door de geboden stof uitdagend te houden, met je stem te werken (vooral bij voorlezen), en héél veel geduld te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de vroegere scholen voor MLK onderwijs, werd het onderwijs aangeboden in een prikkelarme omgeving. Dus geen overbodig lawaai van radio, tv, afgaande mobielen etc.
Vermijden van abstracties. Dus heel concreet zijn, het moet gaan over wat zichtbaar of hoorbaar, of voelbaar is of was. Ook complexe taal vermijden. Korte zinnen.

Het moet aansluiten bij de eigen belevingswereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het puur om concentratie, of dat zij geconcentreerd een taak tot een goed einde kan brengen?
Zoals hierboven genoemd: een prikkelarme omgeving is belangrijk. Een tafeltje tegen de muur geschoven, zonder afleidende dingen er op, en aan de muur. Dat lijkt zielig, maar is voor veel kinderen heerlijk.
Als het om het uitvoeren van een taak gaat, kun je eens kijken naar de methode van Meichenbaum.
Ook wordt vaak gebruik gemaakt van bakjes. In een bakje zit een deel van een opdracht. Het kind pakt het eerste bakje, doet wat er in dat bakje zit, legt het bakje aan op een andere, vaste plek weg, en pakt het volgende bakje.
Het is vooral heel belangrijk om veel structuur te bieden, zodat ze gemakkelijker van het ene deel van een opdracht overgaat op het volgende deel. Veel kinderen hebben juist met die overgangen moeite
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij InekevL, maar het is moeilijk om raad te geven als je de leeftijd van het meisje niet kent.