Waarom dragen de leden van de koninklijke familie witte kleding tijdens uitvaarten?

Ik belande per toeval op youtube op een uitvaart van het koningshuis, en ging alle uitvaarten bekijken..
wat me erg opviel is dat steeds iedereen witte kleding droeg, zelf al bij de uitvaart van koningin Emma..
zwart is toch een teken van rouw!
waarom droeg iedereen dan wit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emma is in het zwart begraven.

Het beste antwoord

Dat was een wens van wijle H.M. Koningin Wilhelmina.
Die traditie is voortgezet.

Toegevoegd na 5 minuten:
wijleN.

Wilhelmina bepaalde dat de uitvaart van haar vader, Prins Hendrik, in het wit zou plaatsvinden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oeps. Natuurlijk niet haar vader, haar echtgenoot Hendrik.

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens, Emma is in het zwart gegraven. Wit is de kleur van de wederopstanding, iets waar Wilhemina in geloofde en vertrouwde.

Toegevoegd na 12 minuten:
hieronder de begrafenissen van Emma (zwart) en Wilhelmina (wit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je..

Andere antwoorden (2)

Ik weet nog dat bij de televisieuitzendingen van de begrafenis van Juliana werd gezegd: het was de wens van de overledene om de familie in het wit te laten gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb het even voor je opgezocht. Blijkt bij deze uitvaarten al traditie te zijn.
http://julianaoverleden.web-log.nl/julianaoverleden/

Koningin Beatrix had een ivoorkleurig jasje aan met bijpassende hoed. Als enige droeg zij hier een zwarte japon onder. Prinses Christina had een lang roomwit mantelpak met bijpassende lange mantel aan en klein hoedje. Prinses Irene had een roomwit mantelpak aan met bijpassende mantel met Brandenburgsluiting en een stijlvolle hoed met flap aan de voorkant. Prinses Margriet droeg een wit mantelpak met hooggesloten jasje met Mao-boord en een witte hoed met zwart-witte struisveren.

Door gehoor te geven aan de kledingwens is tevens een historische traditie voortgezet. Vanaf de bijzetting van prins Hendrik is het gebruikelijk dat het vrouwelijke gedeelte van de directe familie van de overleden koning of koningin witte kleding draagt. Dit was ook het geval bij Juliana's moeder, koningin Wilhelmina.

Behalve de vier dochters van Juliana waren ook de kleindochters geheel in het wit gekleed. Ook de met de familie gebrouilleerde prinses Margarita. " Zij zag er erg stijlvol uit. Het maakte het overigens extra bijzonder dat de kleindochters ook in het wit en ecru waren gekleed", voegt Collignon toe. Het geheel zwarte tenue van prins Bernhard sprak haar eveneens aan: " Hierdoor staken zijn witte anjer en witte pochet mooi af."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik zat de oudefilmpjes te bekijken, toen was ik nog vloeibaar en toen droegen ze t al..idd..
alleen bij prins claus niet,toen was iedereen in t zwart zag ik..
wat apart, ik had deze nognooit eerder gezien, ik heb nietsmet t koningshuis, vond t wel interesant..+
Van oudsher is zwart de kleur die je draagt bij rouw. Immers, een sombere kleur, in overeenstemming met de ernst en het verdriet van de dood.
Koningin Emma was een gelovige vrouw. Omdat ze wist dat ze naar de hemel zou gaan als ze zou sterven, is bij haar uitvaart niet zwart maar wit gedragen. Ze ging immers naar een beter leven dan hier op aarde, dus eigenlijk was er reden voor vreugde.
Kennelijk is het in het koningshuis een gewoonte geworden.