"The death of one man is a tragedy, the death of millions is a statistic." Wat bedoelde Stalin hiermee?

"The death of one man is a tragedy, the death of millions is a statistic."

ik kwam het tegen in een nummer van Marilyn Manson, en zocht het op op internet, en zag dat het een uitspraak van Stalin was. ik vroeg mij af wat ermee bedoelt wordt, en hoe je dit kunt interpreteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Als er bijvoorbeeld een soldaat sterft dan is dat een ramp voor de ouders, de familie, de nabestaanden.
Die voelen dat allemaal als een tragedie, een ellende.

Maar als ik zeg:
De totale verliezen in mensenlevens in de Tweede Wereldoorlog wordt geschat op ongeveer 72 miljoen, waarvan 47 miljoen burgerslachtoffers en 25 miljone militaire slachtoffers.
Dan zijn dat slechts cijfers. Die kun je dan weer vergelijken met andere cijfers.
En verder zijn die aantallen zo groot dat je je er geen voorstelling van kunt maken.

Citaten:
Jozef Stalin: Eén dode is een tragedie, een miljoen doden is een cijfer.

Abel Hertzberg: Er zijn geen zes miljoen Joden vermoord, maar één Jood en dat zes miljoen keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Nieuwsgierig Aagje. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vreemd is dat het omgekeerde even waar is. Bijvoorbeeld een jaren geleden kwamen er per dag in Frankrijk 39 mensen om op de weg, Niemand maakte zich daar erg druk over. Als er een Frans vliegtuig neerstort met 250 passagiers dan staat heel Frankrijk op zijn kop.
Het eerste gebeuren is dus een statistic (39 per dag = 279 per week), terwijl het tweede gebeuren een ramp is.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij gaat dit over de holocaust, er zijn immers miljoenen joden vermoord. Dankzij de hoeveelheid verliest het of vermindert het zijn emotionele waarde vergeleken met de dood van 1 man.

Denk bijvoorbeeld na over de dood van JFK.

Denk nu na over de uitroeiing van alle amerikanen.

Misschien beetje bot voorbeeld maar daardoor verliest het zijn persoonlijke emotionele waarde en word dit gegeven gewoon een statistiek, een feit.

Dit is dan mijn interpretatie.

Bovendien is het nooit bewezen dat deze "Quote" oorspronkelijk afkomstig is van Stalin.

Toegevoegd na 3 uur:
dat over de holocaust was slechts een vermoeden, blijkbaar ging het over de uitroeiing van de zuidelijke volken (kazachstan etc.)

zoals werd vermeld in een reactie op mijn antwoord ;)