waarom hebben we een verdrag van Geneve als we ons er niet aanhouden?

1929 3de verdrag van Geneve de behandelingen van krijgs gevangenen.

humaan en met eerbied behandelen.

regelmatig met hun naaste verwanten en bijstaanders kunnen corresponderen

gehuisvest worden op minstens gelijke voet als de vijandelijke soldaten.

enz enz
en dit heeft alleen betreking op krijgs gevangene, dan heb ik het nog niet eens gehad over de burgers en zijn rechten volgens het verdrag van geneve.

hoe zit dat dan met de behandeling van moslims in guatanamo bay in amerika?
water boarding is 1 van de dingen die daar toegepast zijn, is dat humaan en met eerbied je kijgsgevangene behandelen?

en dat is nog maar 1 punt, dus wat ik me afvraag.
is het verdrag van Geneve maar een bijzaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is zeker geen bijzaak! Maar in Nederland gaat het internationaal recht boven het nationaal recht (ofwel; de verdragen hebben voorrang op onze wetten). De rechter mag dus ook toetsen aan internationale verdragen.. In andere landen (bijv. Duitsland) is dit niet zo en heeft de nationale wet voorrang..

Het voorbeeld dat je noemt, Guantanamo Bay is al jaren een onderwerp van discussie, vandaar dat Obama er ook een punt achter wil zetten.. Ook Amnesty International probeert al lang om binnen te komen en de situatie te beoordelen, maar ze worden gewoon niet binnen gelaten..
Maar dat is natuurlijk ook wel het meest extreme voorbeeld..

In Nederland worden (krijgs-)gevangen echt wel volgens de normen behandeld.. Amerika is echter met niks te vergelijken.. Als je bedenkt dat ze daar PARTICULIERE gevangenissen hebben, begrijp je misschien ook waarom het verdrag niet wordt toegepast..