Wat moet je doen + hebben om op je 15e of 16e op jezelf te gaan wonen?

moet je bv. een bepaald inkomen hebben, toestemming van ouders, uitkering, vergunning, enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Je moet toestemming van je ouders hebben...een uitkering krijg je sowieso niet dus je ouders blijven verantwoordelijk voor je levensonderhoud. (Soms wel geld voor studie van de IB groep)
Je ouders moeten dus ook tekenen voor een huur contract.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, die studiefinanciering is slechts een klein deel van wat je nodig hebt. En met jouw leeftijd mag je WEL een baantje zoeken.
Dit laatste als aanvulling op je financiering door je ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij 15 of 16 jaar bent krijg jij van geen enkele gemeente een uitkering, je kan nog geen huis huren omdat dat pas kan als je 18 jaar bent. Wat je nodig zal hebben zijn hele lieve ouders die je blijven onderhouden en een kamer waar je ouders ws ook nog garant moeten staan voor de huur....En heel heel veel gezond verstand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal erg lastig worden. Je hebt tenslotte een huis nodig. Die zal je moeten huren op jouw leeftijd. Het probleem is, dat je je pas kan inschrijven bij een Woningbouwvereniging op je 18e. Dus nu al op jezelf wonen lijkt mij niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf je 17e weet ik een begeleid wonen project. Misschien kun je eens bij een woningbouwvereniging vragen of zij misschien soortgelijke projecten weten bij jou in de buurt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit project is voor jongeren zonder (lichamelijke of verstandelijke) beperking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begeleid wonen is meestal voor kinderen die echt niet meer thuis kunnen wonen en worden daar geplaatst via bureau jeugdzorg, dan is er dus al een heel traject vooraf gegaan. Daar kom je niet zomaar terecht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de link even voor je reageert ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ervan uitgaande dat pa en ma die kosten wel betalen?
Maar wees toch eerlijk, je laat je kind van 15 16 jaar niet het huis uit gaan? en ook niet als het 17 jaar is, dan is er wel heel wat aan de hand hoor.... Mijn kinderen niet iig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een goed baantje en studiefinanciering valt dit eventueel zelf op te brengen. Dat ligt helemaal aan de situatie. Mocht het thuis niet meer gaan om de één of andere reden, dan is dit volgens mij een alternatief. Helaas zijn niet alle thuisbasissen even redelijk, sterk en/of liefdevol. Daar wordt door vragensteller ook niet naar gevraagd.
Als de vraag voortkomt uit een wens om bij je ouders weg te gaan, dan adviseer ik je contact op te nemen met het maatschappelijk werk in jouw gemeente - die weten exact wat er mogelijk is en wat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat al omschreven is uit de vorige antwoorden, plus een gezond verstand!

Op jezelf wonen op minderjarige leeftijd heb je bijna geen kans van slagen, tenzij je met toestemming van ouders bij een meerderjarige in ga wonen, maar dan nog heb je inkomen nodig, dus niet makkelijk.