Hoe hou je een gesprek op gang?

Met een volstrekte vreemde, waar ik geen 'klik' mee heb.

Het lukt me wel, maar ook wel eens niet.
Ik kan niet goed over koetjes en kalfjes praten, dat vind ik zo onzinnig.

Op verjaardagen ben ik het liefst bezig, in plaats van te zitten kletsen over niets.

hihi, kwam ik net tegen op google:
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/smalltalk/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het zelf wel willen vragen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke site...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ derko
Ja, een goeie provocatie werkt als aanmaakvloeistof op een barbeque.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de tip derko. Ik heb nu een vriendin minder ;o(

Antwoorden (16)

Een gesprek in gang houden is erg lastig, zeker als er geen klik is met de ander. Misschien moet je eens een lijstje standaardvragen gaan maken waardoor je toch een gesprek kan houden. En dan maar hopen dat je gesprekspartner niet je vragen met een kort en bondig antwoord gaat beantwoorden, maar dat door je vragen een leuk gesprek ontstaat. Misschien blijkt dat je toch iets gemeen hebt met die persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In zulke gevallen moet je ervoor zorgen dat je erachter komt wat je gesprekspartner interessant vind. Vaak kunnen mensen uren praten over een bepaald onderwerp. Af een toe een ja of inderdaad is dan al voldoende om het gesprek op gang te houden

Open vragen stellen. Hierdoor kan je gesprekspartner niet zomaar met ja of nee antwoorden, maar zal er altijd een toelichting volgen.

LSD
Luisteren, Samenvatten, Doorvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ken ik. Ik ben benieuwd welke antwoorden er gaan komen.

Ik probeer soms een gemeenschappelijk onderwerp te vinden. Sport, werk, interesses, de jarige.

Lukt dat niet, wel - *waarom* "moet" je het gesprek op gang houden? Zoek een andere gesprekspartner, dan zijn jullie allebei blij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lastig, wat nog wel eens helpen wil is de koffie, thee of gebak op de grond laten vallen, moet je kijken wat een aanspraak je dan opeens hebt.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, lekker is dat ! Precies waar ik niet op zit te wachten, Rico....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ja da's 'n goeie!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, er is alleen niet altijd koffie, thee en gebak bij de hand ;)
Je kunt nu ook vragen van GV op een verjaardag stellen.

Dus leer er een paar uit je hoofd. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke tip!
Ga ik op 13 juni (mijn eigen verjaardag ) proberen, ok?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld vragen: "Hoe hou je een gesprek op gang?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele leuke +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha, ik zal het op m'n eigen verjaardag niet nodig hebben, andere keer dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Door open vragen te stellen, en zeer empathisch te luisteren. En af en toe bij een stilte ingaan op wat gezegd is door een verduidelijking te vragen of te checken of je het wel goed verstaan hebt. Dit zijn klassieke journalistieke techniekn die in interviews gehanteerd worden als de geinterviewde kort van woorden is. Ook stiltes bewust inlassen doet wonderen want dat kan het gesprek, weliswaar langzaam, toch voortkabbelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb liever een 1 op 1 gesprek als een gesprek in gezelschap
Als er een stilte valt voel ik me zo ongemakkelijk of zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de handige site, Derko leuk!
Gewoon laten gaan en denken, you can't win them all.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me zeker voorstellen dat dit lastig kan zijn.

Cliché-opmerkingen zijn bruikbaar om te beginnen, dit geldt ook voor open vragen ('Wat vind je van ....?') over onderwerpen die gemeenschappelijk zijn. In het gesprek wat hierna volgt geeft de ander informatie waar je vervolgens weer op in kunt haken en het gesprek mee kunt verdiepen als je dat zou willen.

Over de situatie waarin je gezamenlijk bent is altijd wel iets te zeggen. Dat zou kunnen zijn: het lange wachten op de bus, de muziek op een feest, het eten in het eetcafé. Als je maar eenmaal een begin hebt, dan kan je verder uitzoeken of jij en de ander dit gesprek willenvoort te zetten. Zo niet, dan kun je een paar 'afsluitzinnen' instuderen en er een eind aan breien. Of iets in de zin van "ik moet nog even een telefoontje plegen, nog een prettige dag gewenst." Vervolgens loop je weg terwijl je je telefoon uit je zak haalt (ik ga er even vanuit dat je een mobiel hebt ;)) Wanneer het gesprek stroef verliep zal de ander dit niet als onbeleefd ervaren, maar wellicht opgelucht zijn zodat hij zelf niet hoeft af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit op gang houden, geen verantwoordelijkheid nemen daarin, niet angstig zijn... Is er een gesprek, deelnemen als je wil en stoppen als je niet wil... En stilte-angst bestaat alleen als je erin gelooft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik... Euh... Hmmm... Weet je... Nee, laat maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, zo niet mmm !
Je kunt het altijd over elkaars hobbies hebben. Hobbies zijn leuke onderwerpen, je kunt altijd geïnteresseerd over komen en dingen vragen die je misschien niet 1,2,3 snapt. Ik vind dat altijd een makkelijk onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is idd wel lastig, maar als ik naar de leeftijd kijk, kan ik wel inschatten wat hem/haar bezighoudt. Als het van mijn leeftijd is kan ik wel over dingen praten, waar we het nog niet over hebben gehad, omdat het niet echt dagelijkse dingen zijn om het er zo even over te hebben, dingen als school, concerten die binnenkort zijn, stadse dingen (als diegene in dezelfde stad woont), hobby's, huisdieren, vakanties, muziek, meningen over tv, televisieprogramma's, films, acteurs, actrices, zangers, zangeressen. Lekker creatief zijn! Maar op zich vind ik het vervelend als het alleen van mijn kant moet komen. Die ander moet op een gegeven moment ook een nieuw onderwerp 'starten'. En anders is het niet mijn schuld dat het gesprek doodvalt en dat we daar dan maar een beetje staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mannen werkt vragen over hun werk altijd.
Mannen zijn nooit alleen 'dit' of 'dat', altijd wel ergens alleen verantwoordelijk voor, of leiding over zoveel mensen dus dat is altijd een guarantee voor gespreksstof.

Persoonlijk heb ik een ontzettende hekel om naast iemand te zitten op een verjaardag die nooit wat mee heeft gemaakt, nooit wat heeft gehoord, nooit iets te vertellen heeft. Mijn oplossing is om een beetje door te vragen over een hobby, ook al weet je er al alles van en vind je het niet interessant het is beter dan de hele tijd voor je uit kijken.

In een jolige (lees aangeschoten) bui kun je gewoon dom mee lullen en mensen van alles wijs maken. "ja ik heb mijn vaarbewijs ook gehaald enkele jaren geleden", "Kaapstad is inderdaad een mooie stad, meerdere malen bezocht", "Vrachtwagen, oplegger, bus, bus met aanhanger, motor, auto, aanhanger, trekker, bromfiets. Nu ben ik bezig met mijn vliegbrevet..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb weleens een gesprek gevoerd met iemand die een hobby had waar ik helemaal niets mee had. Maar die man zijn gezicht lichtte op toen ik wat dingen vroeg en achteraf gezien was het een heel erg leuk gesprek. En ik weet weer heel veel over het bouwen van miniatuur vrachtwagens ;-)
Kijk naar wat mensen beweegt. Je komt er dan achter dat je weliswaar een hele andere interesse hebt, maar dat ook de mensen met wie je geen klik denkt te hebben, passies hebben. Als je het over passies gaat hebben, dan praat je niet over koetjes en kalfjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom in dat soort gevallen altijd uit op 2 opties:
1. Ik zeg dat ik net dieofdie zie, naar de wc moet, een biertje ga halen enz, enz, en ik smeer 'm. Als ik het niet leuk vind om met iemand te praten en het loopt niet, waarom zit ik daar dan nog? Ik ga dan wel iemand anders zoeken om wel een geanimeerd gesprek te voeren.
2. Ik ga extreme meningen verkondigen. Over het algemeen werkt deze heel goed (behalve bij echt hele saaie mensen, maar dan komt nr 1 in werking). Over van allerlei onderwerpen kun je zeggen dat je iets uitermate bagger of helemaal geweldig vindt, liefst de meest controversiele als eerste. Als ze een beetje humor hebben wordt het gezellig, als ze dat niet hebben onstaat tenminste een dikke discussie. Dik je mening flink aan en illustreer flink met voorbeelden, en laat vooral wat gaten over voor discussie. Zo lijkt het ineens net GV!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo is het
Door geen lullige opmerkingen te maken!