is er binnen de europese unie een protocol voor als er een staatsgreep komt in een europees land?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als een NAVO-land wordt aangevallen, dan moeten de andere NAVO-landen dat land ontzetten. Zo is de afspraak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zwitserland is bijvoorbeeld geen NAVO-lid. Als er in Zwitserland een (militaire) staatsgreep plaatsvindt, hoeven wij dus officieel niet te helpen.

Toegevoegd na 5 minuten:
"De kern van het NAVO-verdrag staat in artikel 5, dat stelt dat in geval van een aanval op een van de staten, deze door de andere zal worden opgevat als een aanval op allemaal en dat alle landen zullen meehelpen (samenwerken) om de aanvaller af te weren. Artikel 5 is tot op heden één maal van toepassing verklaard: na de aanslagen in New York en Washington van 11 september 2001. De NAVO heeft de Verenigde Staten kort na deze aanslagen bijgestaan met AWACS-radarvliegtuigen."